SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter
array(5) {["Article"]=>array(10) {["id"]=>string(6) "110487"["gallery"]=>string(1) "0"["author_id"]=>string(6) "148819"["title"]=>string(69) "Lodówka i chłopiec w reklamie Danio nie obrażają biednych (wideo)"["forum_topic_id"]=>string(5) "35088"["sum_rating"]=>string(1) "0"["rates"]=>string(1) "0"["date"]=>string(19) "2010-07-05 07:06:00"["disable_comments"]=>string(1) "0"["comment_count"]=>string(1) "7"}["Category"]=>array(3) {["group_id"]=>string(1) "6"["id"]=>string(3) "208"["slug"]=>string(9) "raporty-3"}["Group"]=>array(2) {["name"]=>string(7) "Reklama"["slug"]=>string(7) "reklama"}["comment_pagination"]=>array(7) {["pagesfirst"]=>array(0) {}["pageslast"]=>array(2) {[0]=>int(2)[1]=>int(3)}["first"]=>string(0) ""["prev"]=>string(0) ""["active"]=>int(1)["next"]=>int(2)["last"]=>int(3)}["Comment"]=>array(3) {[0]=>array(1) {[0]=>array(7) {["id"]=>string(5) "37914"["nick"]=>string(3) "adi"["comment"]=>string(167) "jak byłem dzieckiem to tez mowiłem jak bochater reklamy: "mama, nie ma nic do jedzenia!".moja mama wtedy zaczynała wyliczac produkty znajdujace sie w lodowce. :)"["article_id"]=>string(6) "110487"["created"]=>string(19) "2010-07-04 22:51:46"["minus"]=>string(1) "0"["plus"]=>string(1) "0"}}[1]=>array(1) {[0]=>array(7) {["id"]=>string(5) "37941"["nick"]=>string(11) "MindTheCraP"["comment"]=>string(83) "Moze i nie obraza ale ten rozwydżony bachór działal na nerwy wielu rodziców...."["article_id"]=>string(6) "110487"["created"]=>string(19) "2010-07-05 08:59:41"["minus"]=>string(1) "0"["plus"]=>string(1) "0"}}[2]=>array(1) {[0]=>array(7) {["id"]=>string(5) "37945"["nick"]=>string(3) "Ł."["comment"]=>string(75) "co za ciemnota. tu chodzi właśnie o żart z rozpieszczonych małolatów."["article_id"]=>string(6) "110487"["created"]=>string(19) "2010-07-05 09:16:27"["minus"]=>string(1) "0"["plus"]=>string(1) "0"}}}}

Lodówka i chłopiec w reklamie Danio nie obrażają biednych (wideo)

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła protest oskarżający spot telewizyjny Danio o obrażanie ludzi biednych. W reklamie bohater zaglądając do pełnej lodówki, stwierdza, że nie ma nic do jedzenia.

Skarga na spot Danio, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, dotyczyła 30-sekundowego filmiku z udziałem charakterystycznego dla tej marki Małego Głoda. W reklamie bohater ten chce zaatakować chłopca, który zaglądając do lodówki, stwierdza, że „nie ma nic do jedzenia”. Dopiero odnalezienie i zjedzenie Danio w ostatniej chwili ratuje go przed Małym Głodem. Kampania wykorzystująca ten przekaz rozpoczęła się wiosną bieżącego roku (więcej).

Autor protestu przeciwko tej reklamie uznał, że przedstawiona w niej sytuacja „jest niedopuszczalna, godzi w sprawy społeczne, dotyka głodu, niedożywienia dzieci, biedy, spraw nadal obecnych i powszechnych w Polsce”. „Nie można dopuszczać, aby reklama kpiła i obrażała uczucia ludzi biednych i w tak ordynarny sposób reklamowała produkt” – ocenił odbiorca.


Na podstawie skargi przekazowi postawiono zarzuty sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej. Przekaz oskarżono również o zawieranie treści dyskryminujących oraz nadużywanie zaufania i braku wiedzy odbiorców.

Odpowiedzialna za ten spot firma Danone podkreśliła, że słowa wypowiadane przez występującego w nim chłopca po otworzeniu lodówki nie oznaczają, że nie ma w niej niczego do jedzenia. Bohater zwraca tylko uwagę, że w lodówce nie widzi produktu, którym mógłby zaspokoić głód natychmiast, bez jakiejkolwiek zwłoki i konieczności przygotowywania posiłku. Nie czyni przy tym żadnych gestów sugerujących, że nie docenia czy też gardzi pozostałymi produktami w lodówce.

Zdaniem przedstawicieli Danone stwierdzenie „nie ma nic do jedzenia” pełni analogiczną funkcję do zwrotu „nie mam się w co ubrać”, który nie oznacza ubóstwa i braku jakiejkolwiek odzieży, tylko brak ubrania stosownego na daną okazję. Firma oceniła, że takie sformułowania są naturalne, spontaniczne i powszechnie stosowane przez wszystkich ludzi. Jednocześnie przedsiębiorstwo zwróciło uwagę, że jako pomysłodawca i organizator akcji „Podziel się Posiłkiem” jest zaangażowane w walkę z niedożywieniem wśród dzieci.

Komisja Etyki Reklamy nie dopatrzyła się w reklamie dyskryminacji ludzi biednych, oceniając, że ma ona charakter żartobliwy. W opinii zespołu orzekającego w tej sprawie wypełniona żywnością lodówka nie świadczy o statusie materialnym rodziny, a użyte w spocie sformułowanie należy do potocznych i powszechnie stosowanych w codziennym życiu. W konsekwencji komisja uznała, że reklama nie narusza dobrych obyczajów ani poczucia odpowiedzialności społecznej, pozostając w zgodzie z kodeksem branżowym.

Dołącz do dyskusji: Lodówka i chłopiec w reklamie Danio nie obrażają biednych (wideo)

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
adi
jak byłem dzieckiem to tez mowiłem jak bochater reklamy: "mama, nie ma nic do jedzenia!".
moja mama wtedy zaczynała wyliczac produkty znajdujace sie w lodowce. :)
odpowiedź
User
MindTheCraP
Moze i nie obraza ale ten rozwydżony bachór działal na nerwy wielu rodziców....
odpowiedź
User
Ł.
co za ciemnota. tu chodzi właśnie o żart z rozpieszczonych małolatów.
odpowiedź