PKOl stracił wszystkich państwowych sponsorów
Polski Komitet Olimpijski ma obecnie pięciu sponsorów. Nie ma wśród nich jednak żadnej państwowej spółki, jak to było w ostatnich latach. - W naszej ocenie powody wycofania się czy też nie przedłużenia nie miały charakteru merytorycznego - komentuje Katarzyna Kochaniak-Roman, rzecznik prasowy i dyrektor działu marketingu i komunikacji PKOl.
Obecnie PKOl ma 5 sponsorów. Są to: Plus, adidas, Profbud, Wesoła Pani i firma KRAM. Z tą ostatnią - zajmującą się m.in. produkcją opakowań - kontrakt zawarto w ostatnich dniach.
W ramach umowy sponsorskiej, która obowiązywać będzie w latach 2025-2026, firma KRAM otrzymuje prawa do używania m.in. tytułów: „Sponsora Polskiego Komitetu Olimpijskiego”, „Sponsora Olimpijskiej Reprezentacji Polski Mediolan-Cortina 2026”, „Sponsora Młodzieżowej Olimpijskiej Reprezentacji Polski Dakar 2026”, a także „Sponsora Młodzieżowej Reprezentacji Polski” podczas dwóch Olimpijskich Festiwali Młodzieży Europy – Bakuriani 2025 i Skopje 2025.
Orlen nie przedłużył umowy
Pod koniec grudnia ze współpracy z PKOl wycofał się Orlen. Spółka nie przedłużyła umowy, która właśnie wygasała. Kilka miesięcy wcześniej Orlen wstrzymał przelewy z tytułu kontraktu sponsorskiego - była to reakcja koncernu na niejasności wokół finansów PKOl w zakresie wydatkowania przez PKOl pieniędzy pochodzących z budżetu państwa oraz spółek Skarbu Państwa.
Podobnie wówczas postąpiły inne państwowe firmy, które były sponsorami bądź partnerami Komitetu. Uzasadniały to dodatkowo stratami marketingowymi i koniecznością cięcia kosztów.
Umowę z PKOl jesienią 2024 roku zerwała też spółka Tauron, mimo że została zawarta latem 2023 roku. Obowiązywać miała w latach 2023- 2027. Wartość kontraktu opiewała na kwotę 29,52 mln zł. Prezes Tauronu Grzegorz Lot poinformował, że kontrakt sponsorski z PKOl został wypowiedziany ze skutkiem natychmiastowym.
- Działamy na konkretnych wartościach i zasadach. Brand marki jest dla nas kluczowym elementem budowania zaufania wśród klientów. Nasza firma bardzo mocno ucierpiała przez ostatnie wydarzenia. W dodatku nie dostrzegliśmy chęci polepszenia relacji przez PKOl. Widzimy, że projekty, które sobie założyliśmy w tym projekcie sponsoringowym, nie są realizowane - podkreślił Grzegorz Lot. Dodał, że spółka złożyła do prokuratury zawiadomienie dotyczące wydatkowania przez poprzedni zarząd 8,5 mln zł na sponsoring i CSR.
- Zawiadomienie wynika z naszych analiz, które potwierdzają, że pewne projekty nie powinny być realizowane. Sprawa została już zgłoszona do prokuratury, która zaczęła pracę — zaznaczył Grzegorz Lot. Zawarcie umów sponsoringowych powodowane było prywatnymi interesami.
PKP: bezzasadne umowy sponsorskie
Sponsorem PKOl i polskich olimpijczyków była też spółka PKP Cargo - umowę zawarto w sierpniu 2023 roku i miała obowiązywać do 2027 roku. Jak przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. Finansowych PKP Cargo spółka już 10 maja 2024 roku rozwiązała ze skutkiem natychmiastowym umowę sponsoringową z Polskim Komitetem Olimpijskim, a także z klubami Widzew Łódź i Unia Skierniewice.
- Głównym powodem decyzji o zakończeniu współpracy z PKOl i innymi organizacjami sportowymi była trudna sytuacja finansowa spółki, a oszczędności wynikające z rozwiązania umów sponsoringowych są liczone w milionach złotych. Ponadto przeprowadzone analizy wykazały, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych, w tym z PKOl, było całkowicie bezzasadne, a w niektórych przypadkach powodowane było prywatnymi, politycznie motywowanymi interesami ówczesnych członków zarządu PKP Cargo - podkreśliła.
Utrata zaufania
Umowy z PKOl-em zdecydowały się jesienią ub.r. zerwać także spółki PKP Intercity, Enea, Polskie Linie Lotnicze i Krajowa Grupa Spożywcza, do ktorej należy marka Polski Cukier. Według PKP Intercity zdecydowały o tym m.in. utrata zaufania i straty marketingowe.
Do końca 2024 roku obowiązywała też umowa sponsorska PKOl ze spółką Enea. Ale jej też nie przedłużono. - Spółka podjęła tę decyzję po dokonaniu corocznego przeglądu działań sponsoringowych. Taka analiza wynika z wytycznych zawartych w dokumencie „Dobre praktyki w zakresie działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa" oraz jest zgodna z wewnętrznymi regulacjami Enei - przekazała wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Berenika Ratajczak, rzeczniczka prasowa firmy.
PKOl skupia się na pozyskiwaniu nowych sponsorów
Zapytaliśmy PKOl o to, w jakiej kondycji finansowej jest obecnie - po odejściu tylu dużych sponsorów - Komitet i jak wielu komercyjnych sponsorów chce jeszcze pozyskać.
- Aktualnie Polski Komitet Olimpijski nie realizuje żadnych umów ze spółkami z udziałem Skarbu Państwa. W naszej ocenie powody wycofania się czy też nie przedłużenia nie miały charakteru merytorycznego. W pismach, które PKOl otrzymał od tych podmiotów także żaden z takich powodów merytorycznego wycofania się ze współpracy nie został wskazany - przekazała redakcji Wirtualnemedia.pl Katarzyna Kochaniak-Roman, rzecznik prasowy i dyrektor działu marketingu i komunikacji PKOl.
Zaznacza, że Polski Komitet Olimpijski jest stowarzyszeniem, które realizuje swoje cele statutowe właściwie w całości za pieniądze pochodzące od sponsorów. - Dotacje, które otrzymuje z Ministerstwa Sportu i Turystyki są procentem ogółu budżetu PKOl i są dotacjami celowymi, np. na wyjazd młodzieży na Młodzieżowe Igrzyska Olimpijskie. Pozostałe środki nie są pieniędzmi publicznymi i pochodzą od sponsorów, dlatego też PKOl aktywnie skupia się na ich pozyskiwaniu. Rozmowy z kolejnymi trwają i będą ogłaszane sukcesywnie - dodaje.
Dołącz do dyskusji: PKOl stracił wszystkich państwowych sponsorów