Od stycznia do lipca br. największe sieci kablowe i platformy cyfrowe cennikowo przeznaczyły na reklamy o 22,7 proc. mniej niż przed rokiem. Jedynie Netia wydała więcej, a najmocniej swoje budżety reklamowe ograniczyły nc+, Multimedia Polska i Vectra.
Przez pierwszych siedem miesięcy br. sieci kablowe i platformy cyfrowe wydały cennikowo na reklamy w tradycyjnych mediach (poza internetem) 103,9 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to o 22,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Ograniczenie wydatków dotknęło wszystkie główne media. Stacje telewizyjne zarobiły na reklamach sieci kablowych i platform cyfrowych 66,1 mln zł - o 26,4 proc. mniej niż przed rokiem, a stacje radiowe 14,3 mln zł, o 43,5 proc. mniej.
Wydatki na reklamy w gazetach spadły z kolei w omawianym okresie o 43,9 proc., do 2,2 mln zł, a w magazynach - o 35,7 proc.,- do 2,8 mln zł.
Więcej reklam sieci kablowych i platform cyfrowych było w tym roku na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach i na nośnikach indoorowych. W promocję na outdoorze zainwestowano 14,2 mln zł (wzrost o 68,6 proc.), a w kinach - 3,9 mln zł (więcej o 45,1 proc.). Na reklamy indoorowe przeznaczono z kolei 402,7 tys. zł.
![]() | Aflofarm i Unilever z dużymi wzrostami wydatków reklamowych, mocno w dół Procter & Gamble (TOP 10) |
Liderem wydatków pozostaje, podobnie jak rok temu Cyfrowy Polsat. Podane przez Kantar Media dane obejmują łączne wydatki wszystkich marek należących do tej firmy, także Polsatu, TV4, Ipla.tv, Fundacji Polsat i Muzo.FM. Spółka przeznaczyła na reklamy w mediach 39,8 mln zł, 7,6 proc. mniej niż rok temu.
Obecnie trwa kampania promująca jesienną ofertę telewizyjną Ipli. Wiosną br. intensywnie promowana była wspólna oferta Cyfrowego Polsatu i Plusa pod nazwą SmartDom - w reklamach polecali ją Joanna Brodzik i Paweł Wilczak.
Mniej wydali zresztą wszyscy operatorzy oprócz Netii, która znacząco wzmocniła swoja aktywność reklamową, zwiększając wydatki z 60 tys. zł do 15,4 mln zł. W kwietniu br. Netia wprowadziła do swojej oferty usługi mobilne dostępne w pakietach z usługami stacjonarnymi. Wiosną GigaNagrywarkę w Netii reklamowała kampania pokazująca trójkę staruszków.
Zobacz tabelę
Największy spadek wydatków na reklamę dotyczył Multimedia Polska - o 90 proc., do 1,2 mln zł. Znacznie swój budżet zredukowała też platforma nc+ - o 58 proc., do 17 mln zł.
Reklamy telewizji Vectra były w tym roku warte 9 mln zł (mniej o 35 proc. niż przed rokiem), a UPC Polska - o 14,2 proc. mniej (20,2 mln zł). Inea zmniejszyła nakłady marketingowe o 12 proc., do 747,9 tys. zł, a Toya - o 26,7 proc., do 451,4 tys. zł.