Liderem nakładów na reklamy w tradycyjnych mediach niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który też najmocniej w br. zwiększył swoje inwestycje. Wzrosty też wydatki reklamowe Unilever Polska, natomiast spadki zanotowały Procter & Gamble Polska i Kino Świat.
Z danych cennikowych Kantar Media wynika, że Aflofarm od stycznia do lipca br. przeznaczył na promocję swoich produktów w mediach pozainternetowych 978,5 mln zł, czyli 34,4 proc. więcej rok wcześniej.
Drugi największy reklamodawca - Orange Polska - w tym samym czasie wydał na reklamy zaledwie 346,9 mln zł (wzrost o 6,1 proc. w skali roku), a trzeci pod tym względem dystrybutor filmowy Kino Świat 299,3 mln zł (spadek o 12,8 proc.).
W czołówce reklamodawców większe budżety niż rok wcześniej miały też Unilever Polska, Volkswagen Group Polska, Lidl Polska i P4, operator sieci Play. Media na reklamach produktów Unilevera zarobiły 18,8 proc. więcej (251,8 mln zł), a dzięki VW Group Polska - 9,3 proc. więcej (200,6 mln zł). O 9 proc. wzrosły nakłady na reklamę Lidl Polska (do 287,7 mln zł), a o 6,6 proc. (do 226,1 mln zł) - nakłady P4.
Z kolei mniej niż przed rokiem oprócz Kina Świat zainwestowały Procter & Gamble i L’Oreal Polska. P&G wydało 197,6 mln zł (spadek o 31,6 proc.), a L’Oreal - 190,4 mln zł (0,7 proc. mniej).
W zestawieniu marketerów najwięcej inwestujących w reklamy od stycznia do lipca br. znalazł się nieobecny rok wcześniej koncern Nestle Polska z wydatkami w wysokości 188,5 mln zł. Z czołówki wypadła natomiast firma USP Zdrowie.
![]() | Polski rynek reklamowy zyskał 2,8 proc., najbardziej w górę reklama internetowa i radiowa, prasa mocno w dół |