Według badania IAB AdEx w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej (licząc z ogłoszeniami) zwiększyła się o 20 proc., z 5,2 do 6,24 mld zł. Mobile ma już 32,8 proc. udziału w rynku, a display osiągnął dużo wyższy wzrost niż marketing w wyszukiwarkach.
W ujęciu kwartalnym wartość polskiego rynku reklamy internetowej najmocniej zwiększyła się rok do roku w drugim kwartale - o 28 proc., kiedy gospodarka wychodziła z kilkumiesięcznego lockdownu. Natomiast w czwartym kwartale dynamika wyniosła 14 proc.
IAB Polska podkreśla, że poprzednio wartość reklamy internetowej zwiększyła się całorocznie w 2015 roku. Badanie jest realizowane od 2007 roku, rekordową dynamikę - 67 proc. - zanotowano w 2008 roku, natomiast w 2011 roku było to 2011 roku.
- Tak dobre wyniki rynku bardzo cieszą, a na uwagę zasługuje jeszcze inny przełomowy fakt. Według wewnętrznych analiz IAB Polska, wydatki na reklamę internetową stanowiły w zeszłym roku połowę budżetów przeznaczonych na zakup powierzchni reklamowej - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
- Przypomnijmy, że rok 2019 był przełomowy ze względu na przełamanie dominacji reklamy telewizyjnej na rynku. Pandemiczny rok 2020 zakończył się spadkiem wydatków na reklamę ogółem i tylko wydatki na reklamę w internecie odnotowały dodatnie wskaźniki. Rok 2021 był natomiast przełomowym, ponieważ śladem innych rynków światowych i europejskich, wydatki na reklamę on-line stanowiły już połowę wszystkich wydatków na reklamę - dodaje.
Reklama
|
Oleofarm i Biedronka o jedną trzecią więcej na reklamę, Lidl, Neonet i USP Zdrowie ze spadkami (Top 10)
|
Reklamy display wyprzedziły marketing w wyszukiwarkach
W ub.r. nakłady na reklamy display (bez wideo) zwiększyły się o 21,8 proc., osiągając 32,6 proc. udziału w rynku i wyprzedzając marketing w wyszukiwarkach, który przy wzroście o 11 proc. zanotował spadek udziału z 34,4 do 31,8 proc.
Wartość ogłoszeń poszła w górę o 35,1 proc. (dzięki czemu ich udział zwiększył się z 15,1 do 17 proc.), a reklamy natywnej - o 27 proc. (udział wzrósł z 2,3 do 2,4 proc.). Natomiast marketing e-mailowych zanotował spadek wartości o 5,2 proc. i udziału z 1,6 do 1,2 proc.
Display z uwzględnieniem wideo stanowił w ub.r. 46,6 proc. wartości rynku e-reklamy, mobile - 32,8 proc., a marketing w mediach społecznościowych - 17,4 proc.
19 proc. łącznej wartości rynku e-reklamowego zapewniły podmioty z branży handlowej. Sektor sprzętu IT dał 11 proc. łącznych wydatków, branża telekomunikacyjna - 9 proc., a branże książek, mediów, CD i DVD, napojów i alkoholi oraz żywności - po 7 proc.
![]() |
Pensje w polskiej branży reklamowej wzrosły o blisko 5 proc. Kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od mężczyzn
|
W badaniu IAB AdEx biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 25 kwietnia 2022 r.