Głównie dzięki wyborowi Baracka Obamy na prezydenta, Stany Zjednoczone znalazły się na czele opracowanego przez firmę Anholt-GfK Roper rankingu państwowych marek National Brands Index (NBI).
Za USA znalazła się Francja, która utrzymała pozycję z zeszłego roku oraz Niemcy, które w roku 2008 były liderem rankingu.
Pierwszą dziesiątkę uzupełniły kolejno (w nawiasach miejsce w ubiegłorocznym rankingu): 4. Wielka Brytania (3.), 5. Japonia (5.), 6. Włochy (6.), 7. Kanada (4.), 8. Szwajcaria (8.), Australia (9.), 10. ex aequo Hiszpania (11.) i Szwecja (10.).
"Pomimo ostatnich zawirowań gospodarczych Ameryce udało się zanotować znaczący wzrost. Może to oznaczać, że nowa amerykańska administracja została dobrze odebrana za granicą, a decyzja o wyborze Obamy na prezydenta dała USA status najbardziej podziwianego kraju na świecie" - skomentował twórca NBI Simon Anholt.
Ranking oparty jest na badaniu, w którym co roku uczestniczy 20 tysięcy dorosłych osób z 20 krajów. Wizerunek poszczególnych państw analizowany jest w odniesieniu do sześciu kategorii: eksportu, zarządzania, kultury, ludzi, turystyki oraz imigracji i inwestycji.
źródło: Marketing Charts