W czerwcu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej stracił 'Dziennik' i 'Parkiet', najmniej 'Gazeta Prawna' i 'Fakt'. Jak wygląda rynek dzienników bezpłatnych? Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w czerwcu 2009r. wyniosła 457 623 egz., czyli o 5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 326 251 egz. Jest to wynik o 14 proc. słabszy niż w czerwcu 2008 roku - to najgorszy wynik 'Gazety Wyborczej' w ostatnich latach.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 5 proc. do 186 020 egz.
Za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 15 proc. W czerwcu br. tytuł sprzedawał się w ilości 114 620 egz
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel Springer
Polska) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 78 934 egz.
(spadek o 18 proc.).
W czerwcu br. w porównaniu z majem wzrost
sprzedaży odnotowały tylko "Fakt" i 'Super Express'.
Coraz mniejszy nakład "Metra"
Na rynku ogólnopolskich gazet bezpłatnych największym nakładem może
pochwalić się Metro (Agora), mimo spadku o 17 proc.
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.