Internet2010-01-25

Megapanel w listopadzie: Google z 16 mln użytkowników, Facebook z 3 mln

W listopadzie ub. roku ponad 16 mln polskich internautów skorzystało z wyszukiwarki Google, a ponad 3 mln z serwisu społecznościowego Facebook - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Natomiast czas spędzony przez przeciętnego użytkownika na Naszej Klasie spadł do 7,5 godziny.

Serwisy Grupy Google odwiedziło w listopadzie 2009 roku prawie 16,2 mln polskich internautów, czyli o ok. 750 tys. więcej niż miesiąc wcześniej, dzięki czemu zwiększyły one swój zasięg o 2,17 proc. Ten wzrost można w jakimś stopniu tłumaczyć zwiększeniem się w naszym kraju penetracji internetu, która już w fali sierpień - październik 2009 przekroczyła symboliczny poziom 50 proc. (więcej).

Zresztą tak jak Google wszystkie pozostałe serwisy z pierwszej dziesiątki zestawienia zyskały po ok. 200-400 tys. użytkowników, a największy wzrost - o 600 tys. real users - odnotowała Grupa Allegro.pl, co z kolei można uzasadniać rozpoczynającym się wtedy okresem przedświątecznym.

Ogółem w listopadzie ub. roku aż piętnaście najpopularniejszych grup witryn nie zmieniło swoich pozycji w porównaniu z październikiem. Na 16. miejscu pojawiła się Grupa Spilgames, ceneo.pl wyprzedziło Grupę Pf.pl, natomiast z pierwszej dwudziestki wypadły witryny Axel Springer.
 
Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego

Zobacz tabelę


Wśród witryn objętych audytem site-centric bez zmian na pierwszych sześciu miejscach. Na 7. pozycji pojawiły się serwisy Grupy Polskapresse, w których wprowadzono ten audyt. Natomiast witryny Grupy Axel Springer spadły w porównaniu z październikiem z 10. na 13. miejsce, strony Grupy TVN - z 18. na 20. pozycję, a serwisy Grupy Pkt.pl w ogóle wypadły z zestawienia. Z kolei witryny Grupy G+J Polska awansowały o dwie pozycje - na 17. miejsce.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych objętych audytem site-centric według zasięgu

Zobacz tabelę


Zasięg google.pl przekroczył 90 proc. (wzrost o 1,77 proc. w porównaniu z październikiem), a zasięg google.com zwiększył się o 1,99 proc. Największy wzrost zanotowało jednak allegro.pl - o 2,48 proc. Ogółem pierwsza dziesiątka zestawienia nie zmieniła się w porównaniu z październikiem. Natomiast w drugiej części rankingu wrzuta.pl i mozilla.com wyprzedziły microsoft.com, o2.pl przeskoczyło zumi.pl, a pf.pl - mimo nieznacznego wzrostu zasięgu - spadł o trzy pozycje. Na 16.miejscu pojawiły się gry.pl, za to z zestawienia wypadło otomoto.pl.

Ranking domen według zasięgu miesięcznego

Zobacz tabelę


Zdecydowanym liderem pod względem liczby odsłon pozostaje nasza-klasa.pl, jednak w kolejnym miesiącu internauci wykonali w niej mniej kliknięć - tym razem o prawie 0,75 mld mniej niż w październiku. Natomiast Grupa Google przekroczyła poziom 4 mld odsłon (wzrost o ponad 350 mln). Na trzecie miejsce powróciła Grupa Allegro.pl, wyprzedzając Grupę Onet.pl. Z kolei na youtube.com internauci wykonali 260 mln kliknięć mniej niż w październiku, przez co serwis został wyprzedzony przez strony z Grup Interia.pl i o2.pl.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według miesięcznej liczby odsłon

Zobacz tabelę


Internauci korzystali z serwisów Grupy Google przeciętnie przez prawie 5 minut dłużej niż w październiku, w wyniku czego są one liderami nie tylko pod względem ogólnego czasu korzystania, lecz również wyszły na prowadzenie pod względem średniego czasu na użytkownika. Nastąpiło to przede wszystkim z powodu spadku o 55 minut w porównaniu z październikiem czasu, przez który przeciętny użytkownik Naszej Klasy korzystał z tego serwisu. Z kolei zdecydowanie dłużej niż miesiąc wcześniej - o godzinę i kwadrans - średni użytkownik przebywał w serwisach Grupy Wirtualna Polska.

Listopad to kolejny miesiąc dynamicznego wzrostu Facebooka, z którego korzystało prawie 700 tys. więcej polskich internautów niż w październiku, za to średnio o 40 minut krócej. Poziom 2 mln real users przekroczyły demotywatory.pl, z których przeciętny użytkownik korzystał prawię godzinę dłużej niż w październiku.

Ranking witryn i witryn niezgrupowanych według miesięcznego czasu 

Zobacz tabelę


Liderujące wśród komunikatorów Gadu-Gadu i Skype zanotowały w listopadzie nieznaczne wzrosty liczby użytkowników. Natomiast Windows Live Messenger zyskał w porównaniu z październikiem prawie 750 tys. real users, dzięki czemu awansował na trzecie miejsce, wyprzedzając Tlen.pl. Za to z Xfire korzystało w listopadzie ponad cztery razy więcej polskich internautów niż w październiku, dzięki czemu komunikator przeskoczył AQQ i Spik.

Ranking komunikatorów według zasięgu miesięcznego* 

Zobacz tabelę

 


Liczebność próby: N= 16 497. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.

* W zestawieniu najpopularniejszych komunikatorów nie uwzględniono komunikatora Windows Messenger, który instaluje się automatycznie wraz z systemem Windows i uruchamiając się automatycznie po starcie komputera w przeważającej części przypadków nie jest używany.

** Grupa Onet.pl, Grupa Polskapresse, Grupa Fotka.pl i Grupa Pino.pl składają się zarówno z części audytowanych, jaki i nieobjętych audytem site-centric.
Grupa Onet.pl jest objęta audytem site-centric z wyjątkiem serwisu "Aukcje", który odwiedza 7,38 proc. użytkowników grupy. Liczba odsłon dokonywanych na serwisie Aukcje stanowi 3,98 proc. wszystkich  odsłon dokonanych na serwisach grupy Onet.pl. Zasięg serwisu Aukcje wynosi 5,42 proc.

*** W niniejszym zestawieniu podano wyniki jedynie dla tych części witryny, które biorą udział w audycie site-centric.

Liczba odsłon na węzłach serwisów pocztowych portali Onet.pl i o2.pl jest w wynikach badania za listopad 2009 oszacowaniem dokonanym przez firmę badawczą, zastosowanym ze względu na niezgodność sposobu umieszczenia skryptów zliczających na tych serwisach z niektórymi regułami poprawności oskryptowania.

Autor:Tomasz Wojtas / tw

Więcej informacji:Megapanel PBI/Gemius

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad dwóch milionów czytelników
KOMENTARZE(3)DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStrona GłównaNewsletter