Krajowy Instytut Mediów, którego p.o. dyrektora jest Ewa Szejner ma nową strategię rozwoju na najbliższe lata. Odpowiada za nią zatrudniony niedawno na stanowisko dyrektora pionu badań i rozwoju Jerzy Nagórski. Niebawem KIM zaprezentuje wyniki badania dot. fake newsów, nową falę Audio Track, raport o rynku tv lokalnych. Za około rok udostępnione zostaną dane z panelu telemetrycznego.
Po tym, jak z funkcji dyrektora Krajowego Instytutu Mediów odwołano Mirosława Kalinowskiego (m.in. z powodu nieprawidłowości przy wyborze spółki Alternatywa Polska do współpracy) pracami Instytutu czasowo kierował Maciej Świrski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Obecnie pełniącą obowiązki dyrektora KIM jest Ewa Szejner, która m.in. zarządzała międzynarodowymi agencjami: Mmd Polska, Grayling Polska, Edelman Polska. Była też zaangażowana w szereg projektów w obszarze międzynarodowego public affairs. Pracowała też dla Departamentu Stanu Rządu Stanów Zjednoczonych, współpracowała z Cambridge Centre for Competitiveness and Innovation oraz z European Centre for Quality.
Niedawno do zespołu KIM dołączył Jerzy Nagórski (wiele lat związany m.in. z Telekomunikacją Polską, Orange Polska, z branżą badawczą), obejmując stanowisko dyrektora pionu badań i rozwoju.
To on pracuje nad nową strategią rozwoju dla KIM. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiada nowe otwarcie KIM, które będzie stopniowo wdrażane. Zdradza, że wszelkie wcześniejsze niejasności związane z działalnością KIM zostały wyjaśnione i “naprawione”, m.in. w wyniku audytów wewnętrznego i zewnętrznego.
![]() |
Maciej Świrski: proces naprawczy w Krajowym Instytucie Mediów. ASM zrealizuje badanie założycielskie
|
Kontynuacja projektów badawczych, dane z Panelu Telemetrycznego za ok. rok
- KIM został powołany przez przewodniczącego KRRiT celu dostarczania obiektywnych danych na temat konsumpcji mediów elektronicznej, realizując w ten sposób ustawowe zadania regulatora. Realizacja tych celów była kontynuowana w 2023 roku – informuje Jerzy Nagórski.
W projekt jednoźródłowego badania mediów elektronicznych (cross-mediowo) wpisują się dwa prowadzone w KIM projekty deklaratywne, jako wsparcie badań pasywnych.
Jest to m.in. Badanie Założycielskie - publikacja rocznych danych za 2023 rok planowana jest – zgodnie z Umową z KRRiT – do końca marca 2024 roku. Obecnie trwa niezbędny proces obróbki i przygotowywania danych za cały rok 2023.
Dodatkowo, w ramach Badania Założycielskiego prowadzony był pomiar gotowości gospodarstw domowych na nowy standard nadawania telewizji naziemnej DVB-T2/HEVC. Ostatni raport – przed przełączeniem TVP na standard DVB-T2/HEVC – opublikowano w listopadzie 2023 roku.
Do końca lutego zostanie zaprezentowany raport roczny z badania Audio Track. Na połowę marca zaplanowano z kolei raport na temat oglądalności telewizji lokalnych, obejmujący dane z całego 2023 roku.
Obecnie w trakcie realizacji jest badanie Panel KIM, charakteryzujące konsumpcję mediów na podstawie danych pochodzących z mierników badawczych (telemetrycznych). Gromadzone informacje mają charakter pasywny i w przeciwieństwie do tradycyjnie realizowanych wywiadów kwestionariuszowych (badania deklaratywne) pokazują prawdziwe zachowania, a nie postawy czy też opinie. Obecnie Panel KIM liczy 2000 osób. - Dane z mierników są gromadzone, trwają prace kalibracyjne. Udostępnienie danych na rynek jest planowane za rok – zapowiada Jerzy Nagórski.
W trakcie realizacji jest również badanie odbioru sygnału stacji telewizyjnych w Polsce na podstawie ścieżki zwrotnej (Return Path Data) – badanie statystyczne dostarczające informacje o odbiorze programów telewizyjnych na urządzeniach odbiorczych dysponujących aktywną ścieżką zwrotną (Return Path Data).
Na koniec roku zaplanowano też fuzję danych ze wszystkich 4 badań i ich upublicznienie.
![]() |
Kontrolerzy o etatach w Krajowym Instytucie Mediów: w ciągu roku wzrosły sześciokrotnie, nie było żadnego planu zatrudniania
|
Komercjalizacja nie jest naszym priorytetem
Ponadto KIM jest aktualnie na etapie finalizowania umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą na realizację badań dotyczących fake newsów. Wygrała go firma Openfield.
- Prace badawcze rozpoczną się niezwłocznie po dopełnieniu wszystkich formalności. Wybrany w przetargu Wykonawca na realizacje badania założył nie mniej niż 60 dni roboczych, więc pierwszych wyników będzie można spodziewać się nie wcześniej niż w pierwszych tygodniach maja br. - przekazał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jerzy Nagórski.
Wyniki tego badania jakościowego, podobnie jak wszystkie inne projekty realizowane przez KIM ,będą opublikowane na jego stronie www i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Nie będą sprzedawane komercyjnie.
- Nie jest to priorytetem KIM. Nie skupiamy się na komercjalizacji, bo nie posiadamy jeszcze gotowego produktu do tego celu. Mamy oczywiście bardzo dobre dwa badania - badanie założycielskie i Audio Track, czyli słuchalności radia. Brak nam jednak narzędzia, za pomocą którego zewnętrze podmioty mogłyby dokonać własnych analiz i mieć warstwę prezentacyjną. Takie rozwiązanie zostanie przez nas przygotowane jeszcze tym roku - wyjaśnia Jerzy Nagórski.
Nasz rozmówca podkreśla, że w tym roku wszystkie dotychczasowe projekty będą kontynuowane. - Będziemy rozwijać i udoskonalać panel telemetryczny. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, by wesprzeć regulatora w takich obszarach, jak identyfikacja fake news, deepfake. Jeśli uda nam się wygospodarować środki i poszukać oszczędności, nie naruszając badań, które prowadzimy, to pewnie w tym roku rozpoczęlibyśmy prace badawcze nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji do analizy fake newsów czy deep fake. Uruchomiliśmy badanie jakościowe dotyczące tego szkodliwego zjawiska w celu zdiagnozowania świadomości i postaw wobec nieprawdziwych informacji – dodaje.