Telewizja 2009-04-08
0

Jak temperatura wpływa na oglądanie telewizji?

Temperatura powietrza na zewnątrz ma niemal liniowy związek ze średnią oglądalnością telewizji w ciągu dnia - wynika z analiz prowadzonych od dwóch lat przez dom mediowy Macroscope OMD.

Z badania wynika, że średni wzrost temperatury o 1'C powoduje średni spadek oglądalności telewizji w grupie Wszyscy 4+ o 1,6 proc. Zatem jeśli temperatura wzrośnie o 10'C to Polacy w wieku od 4 lat spędzą w ciągu takiego dnia o 16 proc. mniej czasu przed odbiornikami. Zależność ta pozostaje niezmienna zimą i latem. To zwiększone wahania temperatury powietrza wiosną czy latem powodują, że w tych porach roku wahania oglądalności są tak wysokie i tym samym trudniej przewidywalne.

Przeprowadzona analiza wykazała również, że stacje telewizyjne w Polsce w ostatnich kilku latach nie były w stanie przeciwstawić się tej zależności nawet najbardziej atrakcyjnymi ramówkami. Niezależnie od tego, w jak mocne pozycje inwestowały w danym sezonie nie zmieniły zachowań Polaków. Konkurowały jedynie ze sobą nawzajem o udział wśród tych widzów, którzy pozostali przed odbiornikami.

Wykonane analizy potwierdziły też, że Polacy najbardziej skłonni będą do rezygnacji z tej formy spędzania wolnego czasu w godzinach od 16.00 do 19.00 od poniedziałku do piątku w tygodniu, w którym pogoda się poprawia. 10'C więcej na termometrach po powrocie z pracy i czas spędzony przed telewizorem w tych godzinach w robocze dni tygodnia spadnie o blisko 30 proc. Popołudnie to czas, w którym potencjalni widzowie są skłonni zrezygnować z oglądania telewizji na rzecz korzystania z pięknej aury również w weekendy, choć tutaj wpływ już jest trochę mniejszy: 1'C w górę oznacza ok. 2,6 proc. spadku oglądalności. Oglądalność w innych porach dnia (wieczory określane jako czas po godz. 10.00 czy poranki i wczesne popołudnia definiowane do godziny 16.00) jest w znacznie mniejszym stopniu wrażliwa na wahania temperatury: wzrost temp. o 1'C to spadek oglądalności o 1,2 proc.

Badanie wykazało, że grupy widzów, które słyną z wyjątkowo długiego czasu poświęcanego na oglądanie telewizji, są również najbardziej skłonne zrezygnować z niej w czasie dobrej pogody. I tak osoby w wieku powyżej 45 lat lub kobiety z dziećmi w wieku 4-14 lat, a więc tak zwani heavy userzy telewizji, poświęcą swojej ulubionej dotychczas rozrywce odpowiednio o 16,2 proc. i 15,4 proc. mniej czasu niż zwykle, gdy termometry wskazują 10'C więcej. Przeciwnie postępują grupy stosunkowo mało oglądające telewizję, takie jak młodzież w wieku 16-24 lata czy dobrze wykształceni panowie w sile wieku 25-39 z miast powyżej 50 tys. mieszkańców. Ich rozkład zajęć w ciągu dnia i rozrywki wyraźnie są uniezależnione od pogody, gdyż na 10'C wzrost temperatury zareagują jedynie ok. 11 proc. spadkiem czasu spędzonego przed odbiornikiem.

Domy mediowe z grupy OmnicomMediaGroup przeanalizowały też, które pozycje programowe najbardziej są odporne na spadek widowni związany z ładniejszą pogodą. Z badania wynikło, że takich programów jest wyjątkowo mało, a prym wśród nich wiedzie serial "M jak miłość", mający wyjątkowo lojalnych widzów.

Autor: pp

Więcej informacji: Macroscope OMD, OmnicomMediaGroup

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas