W szóstej edycji dorocznego rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 na pozycję lidera wysunęła się marka Apple, która w ciągu minionego roku zanotowała 84-proc. wzrost wartości. Tym samym zakończyło się 4-letnie panowanie marki Google na szczycie tabeli.
Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859 proc. i obecnie jest warta 153,3 mld USD.
W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17 proc., osiągając poziom 2,4 biliona USD.
Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny), podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2, a w ubiegłym roku - 13. Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki – 13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu – największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Przesunęła się ona o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29.
>>>> Jakie są najcenniejsze marki świata? dane za 2010
Konsumenci z krajów BRIC nadal jednak preferują marki zachodnie. Wykorzystała to luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-proc. wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w rankingu (o trzy miejsca wyżej w stosunku do roku ubiegłego).
>>>> Marka Google warta ponad 100 mld USD - dane za 2009
W rankingu można zauważyć dominację marek z sektora technologii i telekomunikacji. Stanowią one jedną trzecią wszystkich obecnych w zestawieniu marek. Za liderem rankingu – marką Apple – plasuje się Google, którego wartość wynosi 111,5 mld USD, a na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 100,9 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19,1 mld USD), notując największy wzrost wartości – o 246 proc. Sklep internetowy Amazon wyprzedził sieć Walmart i zajął pierwsze miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to 37,6 mld USD – wzrost o 37 proc.).
>>> Google najdroższą marką świata - dane za 2007
W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22 proc.), a za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19 proc.) i marki technologiczne (18 proc.). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1 proc.).
>>> Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie - dane za 2006
Na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej wróciła Toyota – odnotowała ona wzrost o 11 proc., osiągając wartość 24,1 mld USD.
Ranking BrandZ top 100, 2011
* wartość Coca-Cola obejmuje Lites, Diets and Zero
** Deutsche Telekom jest w trakcie re-brandingu na 'T', który obejmuje T-Mobile, T-Home and T-Systems
*** wartość Budweiser obejmuje Bud Ligot
**** wartość Pepsi obejmuje Lites, Diets and Zero
***** wartość Nintendo obejmuje Wii i Nintendo DS.
****** wartość Sony obejmuje Playstation 2, 3 oraz PSP
******* wartość Red Bull obejmuje sugar-free i Cola
Źródło: Millward Brown Optimor (w tym dane z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)
Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest on wyceną marek, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek (wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie), w połączeniu z analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.
Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.