W III kwartale bieżącego roku na całym świecie sprzedano 80,86 miliona komputerów.
To o 0,5 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - wynika z danych firmy badawczej Gartner, która spodziewała się spadku sprzedaży o 5,6 proc.
"To dobre wyniki, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że sprzedaż za III kwartał 2009 roku jest porównywana z bardzo dobrym III kwartałem roku 2008. W ujęciu kwartalnym odnotowano 18-proc. wzrost, co jest najlepszym wynikiem w historii między II a III kwartałem" - stwierdził Mikako Kitagawa, analityk Gartnera.
Pozycję lidera utrzymała firma Hewlett-Packard, która w omawianym okresie sprzedała 16,12 miliona pecetów, co dało jej 19,9 proc. udziału w rynku. Na kolejnych miejscach znalazły się firmy Acer (12,48 mln sprzedanych pecetów, 15,4 proc. rynkowego udziału), Dell (10,34 mln, 12,8 proc.), Lenovo (6,88 mln, 8,5 proc.) i Toshiba (4,04 mln, 5,0 proc.). Pozostali producenci sprzedali łącznie 31 milionów urządzeń, stanowiących 38,3 proc. światowego rynku.
USA
Po trzech kolejnych kwartałach, w których sprzedaż na rynku
amerykańskim malała w ujęciu rocznym, w III kwartale odnotowano
wzrost o 3,9 proc. (z 17,16 do 17,82 mln urządzeń). Pozycję lidera
zachowała za oceanem firma Dell, z liczbą 4,67 miliona sprzedanych
pecetów i 26,2 proc. udziału w rynku. Wyprzedziła ona kolejno HP
(4,57 mln, 25,7 proc.), Acera (2,48 mln, 13,9 proc.), Apple
Computer (1,57 mln, 8,8 proc.) i Toshibę (1,43 mln, 8,0 proc.).
Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA)
W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) odnotowano
spadek sprzedaży w ujęciu rocznym aż o 10,1 proc. (z 28,95 do 26,02
mln urządzeń), a w ujęciu kwartalnym o 4,5 proc. Kolejność pod
względem liczby sprzedanych komputerów była tutaj następująca: Acer
(6,69 mln, 25,7 proc.), HP (5,17 mln, 19,9 proc.), Dell (2,29 mln,
8,8 proc.), ASUS (1,88 mln, 7,2 proc.), Toshiba (1,34 mln, 5,1
proc.). Do ponad 20 proc. zwiększył się w regionie udział netbooków
w sprzedaży komputerów przenośnych. Analitycy Gartnera prognozują,
że w całym bieżącym roku sprzedaż pecetów zanotuje tutaj 10-proc.
spadek.
Region Azji i Pacyfiku (bez Japonii)
W III
kwartale w regionie Azji i Pacyfiku sprzedano 25,2 miliona
komputerów - o 16,1 proc. więcej niż rok wcześniej w tym samym
okresie. Do tak dobrego wyniku w dużej mierze przyczyniły się
Chiny, gdzie sprzedaż wzrosła o 28,5 proc.
Ameryka Łacińska
W Ameryce Łacińskiej odnotowano spadek o 3,9 proc. w ujęciu
rocznym, do 6,9 miliona sprzedanych urządzeń. Gartner przewiduje,
że był to ostatni spadek i w ostatnich trzech miesiącach tego roku
sprzedaż na tym rynku wzrośnie o 29,6 proc., przede wszystkim z
uwagi na bardzo słaby IV kwartał roku 2008.
Japonia
W Kraju Kwitnącej Wisni w III
kwartale sprzedano 3,2 miliona pecetów - o 15,1 proc. mniej w
porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Po dziewięciu z
rzędu kwartałach wzrostu sprzedaż konsumencka spadła w ujęciu
rocznym o 13,8 proc.