W kwietniu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej stracił 'Dziennik', najmniej 'Gazeta Prawna'. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w kwietniu 2009 r. wyniosła 473 912 egz., czyli o 8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 358 522 egz. Jest to wynik o 12 proc. gorszy niż w kwietniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 2,5 proc. do 196 129 egz.
Za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 15 proc. W kwietniu br. tytuł sprzedawał się w ilości 116 500 egz. - to najgorszy wynik w historii.
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel Springer
Polska) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 83 441 egz.
(spadek o 41 proc.).
W kwietniu** br. w porównaniu z marcem wzrost sprzedaży odnotowała tylko "Gazeta Prawna" (Infor Biznes).
Zobacz tabelę
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie -
taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie
przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne
razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w
ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30%
ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży
egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez
wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w
samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w
zamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji
"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasady
prenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniej
dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeraty
można było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe były
kwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,
po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyć
wszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta
"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowana
do rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "inne
płatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".