W lutym 2009 roku spadła sprzedaż ośmiu dzienników ogólnopolskich - najwięcej stracił Dziennik, swój wynik minimalnie poprawiła tylko "Gazeta Prawna". Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w lutym 2009 r. wyniosła 500 066 egz., czyli o 4,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 365 209 egz. Jest to wynik o 16 proc. gorszy niż w lutym 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 7,5 proc. do 211 497 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 12 proc. W lutym br. tytuł sprzedawał się w ilości 126 623 egz. - to najgorszy wynik w historii.
Na piątej miejsce spadł "Dziennik" (Axel Springer Polska) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 87 871 egz. (spadek o 45 proc.).
Zobacz tabelę
W lutym** br. w porównaniu ze styczniem największy spadek sprzedaży
odnotowała "Gazeta Prawna".
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w
kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych
rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii
"rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży
ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie
nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków
sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane
przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w
samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w
zamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji
"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasady
prenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniej
dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeraty
można było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe były
kwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,
po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyć
wszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta
"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowana
do rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "inne
płatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".