Technologie2025-04-17

Co ludzie myślą o AI? Jest raport Uniwersytetu Stanforda

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Sztuczna inteligencja, zwłaszcza ta generatywna, nie jest już niczym nowym: jest częścią życia zawodowego, nowinek biznesowych, wielką obietnicą, ale też budzi głęboką nieufność - wynika z najnowszego raportu AI Index 2025 Uniwersytetu Stanford, który bada zarówno rozwój branży, jak i stosunek opinii publicznej do AI. 

Badanie Stanford, oparte na sondażu Ipsos przeprowadzonym w 2024 r. wśród 23 685 dorosłych osób z 32 krajów, dostarcza wielu informacji na temat branży, a także informacji na temat percepcji społecznej.

Wynika z niego, że popularność sztucznej inteligencji nie rośnie już wykładniczo: w latach 2023–2024 odsetek odbiorców świadomych istnienia sztucznej inteligencji pozostał na dość stałym poziomie. Efekty tych działań odczuła już połowa ankietowanych: w 2024 r. 50 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich 3–5 lat produkty oparte na sztucznej inteligencji znacząco odmieniły ich życie. W porównaniu z rokiem poprzednim odsetek ten wyniósł 49 proc.

Oczekiwania wobec przyszłości rosną: dwie trzecie respondentów przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat wpływ sztucznej inteligencji radykalnie zmieni ich życie, ale coraz większa liczba osób (obecnie większość w badaniu) spodziewa się, że korzyści przeważą nad wadami.

AI to więcej korzyści niż wad

Spośród 26 krajów objętych badaniem Ipsos w latach 2022 i 2024, w 18 z nich wzrósł odsetek osób, które uważają, że produkty i usługi AI oferują więcej korzyści niż wad. Globalnie odsetek osób, które uważają produkty i usługi AI za bardziej korzystne niż szkodliwe, wzrósł z 52 proc. w 2022 r. do 55 proc.w 2024 r.

Oczekiwania co do wpływu sztucznej inteligencji na codzienne życie rosną, a świadomość tego faktu wzrasta. Na całym świecie dwie trzecie ludzi uważa obecnie, że produkty i usługi oparte na sztucznej inteligencji znacząco wpłyną na codzienne życie w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat — co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych od 2022 r. Każdy kraj z wyjątkiem Malezji, Polski i Indii odnotował wzrost takiego postrzegania od 2022 r., przy czym największe skoki odnotowano w Kanadzie (17 proc.) i Niemczech (15 proc.).

Maleje zaufanie do uczciwości AI

Sceptycyzm co do etycznego postępowania firm zajmujących się sztuczną inteligencją rośnie, podczas gdy zaufanie do uczciwości sztucznej inteligencji maleje. W skali globalnej zaufanie do tego, że firmy zajmujące się sztuczną inteligencją chronią dane osobowe, spadło z 50 proc. w 2023 r. do 47 proc. w 2024 r. Podobnie, mniej osób wierzy obecnie, że systemy sztucznej inteligencji są bezstronne i wolne od dyskryminacji w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Nadal utrzymują się regionalne różnice w nastawieniu do sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy odnotowano w Indeksie AI 2023, że utrzymują się znaczące różnice regionalne w optymizmie dotyczącym AI. Zdecydowana większość uważa, że ​​produkty i usługi oparte na AI oferują więcej korzyści niż wad w krajach takich jak Chiny (83 proc.), Indonezja (80 proc.) i Tajlandia (77 proc.). Z kolei w Kanadzie (40 proc.), Stanach Zjednoczonych (39 proc.) i Holandii (36 proc.) pogląd ten podziela jedynie mniejszość.

Na całym świecie optymizm dotyczący produktów i usług AI wzrósł, przy czym największy wzrost odnotowano w krajach, które wcześniej były najbardziej sceptyczne. W 2022 r. Wielka Brytania (38 proc.), Niemcy (37 proc.), Stany Zjednoczone (35 proc.), Kanada (32 proc.) i Francja (31 proc.) należały do ​​krajów najmniej skłonnych postrzegać AI jako mającą więcej zalet niż wad. Od tego czasu optymizm wzrósł w tych krajach odpowiednio o 8proc., 10proc., 4proc., 8proc. i 10proc.

Oczekiwanie, że sztuczna inteligencja zmieni oblicze pracy

Globalnie 60 proc. respondentów zgadza się, że AI zmieni sposób, w jaki ludzie wykonują swoją pracę w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednak mniejsza podgrupa respondentów, 36 proc., uważa, że ​​AI zastąpi ich pracę w ciągu najbliższych pięciu lat.

Globalne perspektywy dotyczące wpływu AI są różne. Podczas gdy 55 proc. badanych uważa, że ​​AI zaoszczędzi czas, a 51 proc. spodziewa się, że zaoferuje lepsze opcje rozrywki, mniej jest przekonanych o jej korzyściach zdrowotnych lub ekonomicznych. Tylko 38 proc. respondentów uważa, że ​​AI poprawi zdrowie, podczas gdy 36 proc. twierdzi, że ​​AI poprawi gospodarkę narodową, 31 proc. widzi pozytywny wpływ na rynek pracy, a 37 proc. – że ​​poprawi ich własne miejsca pracy. 

Autor:Beata Goczał

Więcej informacji:sztuczna inteligencja, AI, Stanford

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad dwóch milionów czytelników
KOMENTARZE(4)DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStrona GłównaNewsletter