Sztuczna inteligencja, zwłaszcza ta generatywna, nie jest już niczym nowym: jest częścią życia zawodowego, nowinek biznesowych, wielką obietnicą, ale też budzi głęboką nieufność - wynika z najnowszego raportu AI Index 2025 Uniwersytetu Stanford, który bada zarówno rozwój branży, jak i stosunek opinii publicznej do AI.
Badanie Stanford, oparte na sondażu Ipsos przeprowadzonym w 2024 r. wśród 23 685 dorosłych osób z 32 krajów, dostarcza wielu informacji na temat branży, a także informacji na temat percepcji społecznej.
Wynika z niego, że popularność sztucznej inteligencji nie rośnie już wykładniczo: w latach 2023–2024 odsetek odbiorców świadomych istnienia sztucznej inteligencji pozostał na dość stałym poziomie. Efekty tych działań odczuła już połowa ankietowanych: w 2024 r. 50 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich 3–5 lat produkty oparte na sztucznej inteligencji znacząco odmieniły ich życie. W porównaniu z rokiem poprzednim odsetek ten wyniósł 49 proc.
Oczekiwania wobec przyszłości rosną: dwie trzecie respondentów przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat wpływ sztucznej inteligencji radykalnie zmieni ich życie, ale coraz większa liczba osób (obecnie większość w badaniu) spodziewa się, że korzyści przeważą nad wadami.
AI to więcej korzyści niż wad
Spośród 26 krajów objętych badaniem Ipsos w latach 2022 i 2024, w 18 z nich wzrósł odsetek osób, które uważają, że produkty i usługi AI oferują więcej korzyści niż wad. Globalnie odsetek osób, które uważają produkty i usługi AI za bardziej korzystne niż szkodliwe, wzrósł z 52 proc. w 2022 r. do 55 proc.w 2024 r.
Oczekiwania co do wpływu sztucznej inteligencji na codzienne życie rosną, a świadomość tego faktu wzrasta. Na całym świecie dwie trzecie ludzi uważa obecnie, że produkty i usługi oparte na sztucznej inteligencji znacząco wpłyną na codzienne życie w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat — co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych od 2022 r. Każdy kraj z wyjątkiem Malezji, Polski i Indii odnotował wzrost takiego postrzegania od 2022 r., przy czym największe skoki odnotowano w Kanadzie (17 proc.) i Niemczech (15 proc.).

Maleje zaufanie do uczciwości AI
Sceptycyzm co do etycznego postępowania firm zajmujących się sztuczną inteligencją rośnie, podczas gdy zaufanie do uczciwości sztucznej inteligencji maleje. W skali globalnej zaufanie do tego, że firmy zajmujące się sztuczną inteligencją chronią dane osobowe, spadło z 50 proc. w 2023 r. do 47 proc. w 2024 r. Podobnie, mniej osób wierzy obecnie, że systemy sztucznej inteligencji są bezstronne i wolne od dyskryminacji w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Nadal utrzymują się regionalne różnice w nastawieniu do sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy odnotowano w Indeksie AI 2023, że utrzymują się znaczące różnice regionalne w optymizmie dotyczącym AI. Zdecydowana większość uważa, że produkty i usługi oparte na AI oferują więcej korzyści niż wad w krajach takich jak Chiny (83 proc.), Indonezja (80 proc.) i Tajlandia (77 proc.). Z kolei w Kanadzie (40 proc.), Stanach Zjednoczonych (39 proc.) i Holandii (36 proc.) pogląd ten podziela jedynie mniejszość.
Na całym świecie optymizm dotyczący produktów i usług AI wzrósł, przy czym największy wzrost odnotowano w krajach, które wcześniej były najbardziej sceptyczne. W 2022 r. Wielka Brytania (38 proc.), Niemcy (37 proc.), Stany Zjednoczone (35 proc.), Kanada (32 proc.) i Francja (31 proc.) należały do krajów najmniej skłonnych postrzegać AI jako mającą więcej zalet niż wad. Od tego czasu optymizm wzrósł w tych krajach odpowiednio o 8proc., 10proc., 4proc., 8proc. i 10proc.
Oczekiwanie, że sztuczna inteligencja zmieni oblicze pracy
Globalnie 60 proc. respondentów zgadza się, że AI zmieni sposób, w jaki ludzie wykonują swoją pracę w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednak mniejsza podgrupa respondentów, 36 proc., uważa, że AI zastąpi ich pracę w ciągu najbliższych pięciu lat.
Globalne perspektywy dotyczące wpływu AI są różne. Podczas gdy 55 proc. badanych uważa, że AI zaoszczędzi czas, a 51 proc. spodziewa się, że zaoferuje lepsze opcje rozrywki, mniej jest przekonanych o jej korzyściach zdrowotnych lub ekonomicznych. Tylko 38 proc. respondentów uważa, że AI poprawi zdrowie, podczas gdy 36 proc. twierdzi, że AI poprawi gospodarkę narodową, 31 proc. widzi pozytywny wpływ na rynek pracy, a 37 proc. – że poprawi ich własne miejsca pracy.