Osoba zajmująca się zawodowo zagospodarowywaniem przestrzeni lokalu (zazwyczaj sklepu) celem przykucia uwagi klientów oraz maksymalizacji sprzedaży. Osoba pracująca na tym stanowisku przygotowuje projekty rozmieszczenia towarów w sklepach, zajmuje się zarządzaniem zapasami magazynowymi i monitoruje stan towarów (datę ważności, poprawność ceny itp.), dba o atrakcyjną ekspozycję produktów, a także organizuje imprezy promocyjne oraz stale szuka lepszych rozwiązań i stara się je wdrażać.
Merchandiserzy zatrudniani są przede wszystkim w sklepach – czasami nadzorują kilka mniejszych placówek, a czasem podlega im jedna, ale wyjątkowo duża, np. hipermarket. Również firmy organizujące pokazy, promocje czy wystawy swoich produktów zatrudniają takie osoby.
Osoba zajmująca się merchandisingiem powinna mieć bogatą wiedzę z dziedziny technik sprzedaży i potrafić wykorzystać ją w praktyce.