Opanuj stres, oczaruj nowych współpracowników i pokaż nowemu szefowi, że podjął świetną decyzję zatrudniając ciebie. Jak to zrobić? Sprawdź!
Rozpoczęcie nowej pracy to zazwyczaj dla pracownika duży stres. Trzeba nie tylko wdrożyć się w nowe obowiązki i zrobić przy tym dobre wrażenie na nowym szefie , ale także poznać nowych ludzi i wpasować się w nowe środowisko. Jak opanować towarzyszące temu uczucie niepokoju? Jak pokazać się pracodawcy i współpracownikom od najlepszej strony? Jak odnaleźć się w nowej pracy? Przeczytaj nasze rady!
Poznaj współpracowników
Znacznie łatwiej będzie ci się odnaleźć w nowym miejscu pracy, jeżeli poznasz swoich współpracowników i nawiążesz z nimi nić porozumienia. Dzięki temu będziesz miał u kogo szukać pomocy w razie nagłego problemu. Będzie ci się także znacznie przyjemniej pracowało, a stres związany z nowymi obowiązkami będzie mniejszy – tak działa przyjazna atmosfera i otoczenie pozytywne do ciebie nastawionych. Dlatego od razu, gdy tylko rozpoczynasz nową pracę, przedstaw się pozostałym pracownikom, przyjaźnie się uśmiechnij i spróbuj nawiązać z nimi rozmowę. Na dobry początek możesz zapytać o podstawowe kwestie związane z pracą, np. o panującą atmosferę, wspólne wychodzenie na przerwy czy też o możliwości integracji poza miejscem pracy. Postaraj się pokazać jako osoba pewna siebie (ale nie arogancka!), przyjazna i otwarta na innych. Szukaj też okazji do rozmowy, ale rób to naturalnie – nie bądź nachalny ani się nie podlizuj!
Zaangażuj się
Już na samym początku pracy w nowej firmie dowiedz się wszystkiego na temat swojego zakresu obowiązków. Żeby co i rusz nie biegać z każdą wątpliwością do swojego menadżera, raz, a dobrze wypytaj go o wszystkie swoje zadania oraz o sugerowane sposoby ich realizacji (jeśli w firmie istnieją odgórne zalecenia), a następnie całym sobą zaangażuj się w wypełnianie tych obowiązków! Ponieważ jesteś nowy, zapewne na początku będzie szło ci to mniej sprawnie niż współpracownikom, ale nie poddawaj się i nie okazuj zniecierpliwienia. Po prostu jak najlepiej przykładaj się do wypełniania postawionych przed tobą zadań i cały przeznaczony na pracę czas spędzaj właśnie na tym. Nie szukaj okazji do wymykania się na przerwy, nie przesiaduj na Facebooku, nie zerkaj non stop w ekran swojego prywatnego telefonu. Zaangażuj się w pracę, pokaż pracodawcy, że nie bez powodu zatrudnił właśnie ciebie!
Pamiętaj jednak, aby nie wychylać się przy tym zanadto – na początku nie wyskakuj z mnóstwem własnych pomysłów, nie zgłaszaj się do wszystkich projektów i nie popisuj się swoją wiedzą. Na to przyjdzie czas trochę później – póki co takie zachowanie przysporzy ci wrogów wśród nowych współpracowników, którzy mogą odebrać cię jako lizusa.
Obserwuj i pytaj
To jasne, że będąc kompletnie nowym pracownikiem nie wszystko będziesz wiedział. Staraj się jednak w miarę możliwości nie pytać o wszystko swojego szefa, lecz samemu znaleźć rozwiązanie. Wiele można się nauczyć podpatrując innych. Bacznie zatem obserwuj swoich współpracowników i to ich w pierwszej kolejności pytaj o kwestie, które nie dają ci spokoju (jeśli sam nie znajdziesz odpowiedzi).
Zasady zachowania w pierwszych dniach pracy
Pamiętaj, że twoje zachowanie, od samego sposobu witania się ze współpracownikami, przez codzienny ubiór w pracy, aż do podejścia do innych (czy to pracowników, czy to klientów), mocno determinuje ocenę ciebie jako (współ)pracownika. Zawsze, a już zwłaszcza w pierwszych dniach pracy, pamiętaj o tym, by:
-
nie spóźniać się do pracy i nie wymykać się z niej wcześniej, nawet jeżeli chodzi o zaledwie 5 minut,
-
zawsze z uśmiechem witać się z innymi, gdy wchodzisz do biura lub przechodzisz przez korytarz,
-
wyglądać profesjonalnie dostosowując swój dress code do wymagań pracodawcy,
-
wykonywać zadania z entuzjazmem,
-
zadawać pytania, gdy czegoś nie wiesz i nie jesteś w stanie sam tego ustalić.