Wiecie, że na Facebooku można zarabiać? Pewnie, że wiecie. Ale czy wiecie, że nie tylko na reklamach i lokowaniach? I nie mam tu na myśli kupowania/sprzedawania lajków czy komentarzy. Handel fanpage'ami, choć zgodnie z regulaminem Mety jest zakazany, ma się dobrze i pozwala zarabiać naprawdę solidne pieniądze. Sprzedających i kupujących jest sporo, wszystko odbywa się w szarej strefie, ale strony na Facebooku z dotarciem do ludzi (i trafficu) są kuszące dla wydawców. Ceny najlepszych w przeszłości przekraczały nawet 100 tys. złotych.
Od lat marki zalewały nas obietnicami ‘zielonych’ produktów, nie biorąc odpowiedzialności za przekazywane treści. To tzw. greenwashing. Ten proceder ma ukrócić wprowadzona w ubiegłym roku Dyrektywa Consumer Empowerment, którą w polskim prawie ma się znaleźć najpóźniej do końca marca 2026 roku. Mimo że dyrektywa jeszcze nie obowiązuje, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, już wziął pod lupę wybrane firmy, co ma zmotywować rynek do unikania tego typu praktyk. – Działy marketingu są coraz bardziej świadome i wrażliwe na punkcie ekokomunikacji – przyznaje Justyna Walas-Ryba, dyrektorka ds. ESG w Moore Polska.
Tomasz Ćwiąkała to kolejny znany komentator sportowy, który pożegnał się z telewizją i zdecydował postawić na kanał youtubowy. Wcześniej podobną drogą poszli Mateusz Borek czy Roman Kołtoń. – To osoby, które po prostu mogą pozwolić sobie na to, by odejść z telewizji i zarabiać na własnych kanałach cyfrowych – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
Pierwsza edycja Wirtuali za nami. Jej finałem była uroczysta gala, na której w obecności ponad 200 zaproszonych gości wyróżniliśmy najlepsze media i ludzi mediów w Polsce. Na ostatniej prostej o zwycięstwo w 13 kategoriach spośród blisko 500 zgłoszonych walczyło finalnie 65 nominowanych. Przyznaliśmy też nagrodę specjalną w dodatkowej kategorii.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR od lat próbuje przekonać agencje reklamowe i marketerów do stosowania tzw. dobrych praktyk przetargowych. Mimo to co jakiś czas słyszymy o przetargach z udziałem kilkunastu i więcej agencji, anulowanym postępowaniu na etapie jego finału, czy zaledwie kilkudniowy terminie na złożenie ofert. – Nasza rola polega na opracowywaniu, promowaniu i wspieraniu wdrażania standardów, a nie na ich kontrolowaniu – broni się Paweł Tyszkiewicz z SAR. Szef marketingu w jednej z firm: – Wielu marketerów nie czuje się zobligowanych do przestrzegania zaleceń SAR, bo ono reprezentuje interesy agencji, a nie reklamodawców.
W tej rozmowie będzie o WP, o Mediapanelu, o TVN, o akwizycjach, o poglądach, o Krzysztofie Suwarcie, raz jeszcze o akwizycjach, raz jeszcze o Mediapanelu, o stylu zarządzania, o kulturze “no bullshit”, o krwi, o walce z Google, o zwolnieniach, o powrocie do mediów, o kontaktach ze strony ludzi władzy, o generowaniu tekstów przez AI, o redaktorach naczelnych i w końcu o Jacku Świderskim, prezesie i współwłaścicielu Wirtualnej Polski Holding.
Już nie tylko w sieci, ale i w telewizji brylują influencerzy. Ich domeną nie są już wyłącznie programy rozrywkowe. Twórcy z TikToka czy Instagrama wcielają się w role prezenterów, reporterów czy ekspertów. – Rynek influencerów się sprofesjonalizował, dostarcza wartościowy content, a twórcy to osobowości, które potrafią przyciągać i angażować odbiorców – mówi Katarzyna Chocyk z agencji Lifetube. Znawcy branży są zgodni: ten trend będzie się rozwijać. Telewizja i influencerzy są na siebie skazani?
Choć producentom telewizorów zależy na tym, że konsumenci kupowali jak największe urządzenia, to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl twierdzą, że modele 55-calowe są wciąż bardzo popularne. 98-calowe sprzęty także znajdują swoich właścicieli. Rafał Zadara, retail marketing manager TCL Electronics Polska zdradza, że tak wielkie telewizory kupuje w Polsce kilkadziesiąt osób dziennie.
W liczącej 5,5 mln mieszkańców Słowacji wynik 90 tysięcy subskrypcji jakiegokolwiek wydawcy imponuje. Z czego w dwa tygodnie pozyskano ponad 24 tysiące. To wyniki słowackiego serwisu "Denník N". Jak osiągnięto ten sukces? Jaka przyszłość czeka treści za paywallem i subskrypcje cyfrowe? Czemu wydawcy nie mogą ufać Facebookowi i YouTube'owi? O tym rozmawiamy z Tomasem Bellą, co-founderem i chief digital officerem w "Denník N".
Media ujawniają kolejne wpadki i afery rządu Donalda Tuska czy szerzej obecnej władzy. Wśród ujawniających trudno jednak zauważyć dziennikarzy obecnie największej stacji informacyjnej, czyli Telewizji Republika, chociaż ta każdego dnia mocno skupia się na krytyce rządu. – Gdy trzeba zbadać sprawy, ujawnić afery, to nie mają zbyt wiele do zaoferowania – ocenia medioznawca dr hab. Adam Szynol.
Kilka dni temu chiński startup Butterfly Effect zaprezentował Manusa, czyli agenta AI, który samodzielnie planuje, wykonuje zadania i dostarcza kompletne wyniki. Według “Forbesa” to “pierwszy na świecie w pełni autonomiczny agent AI”. On nie tylko wspiera ludzi, ale wręcz zastępuje ich. - Dopóki to nie będzie udostępnione i nie będzie można zrobić rozbudowanego researchu, warto powstrzymać się z zachwytem i poczekać na możliwość przetestowania – mówi Artur Kurasiński, przedsiębiorca i inwestor.
Wywiad z prezesem ogromnej spółki notowanej na giełdzie nie jest najłatwiejszym, jaki można przeprowadzić. Trzeba przebić kilka pierwszych murów, by przejść od ogółów do szczegółów. Bartosz Hojka, prezes Agory, dostał ode mnie 52 pytania. Rozmawiamy o Agorze, o nim i o wojnach (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych), które musiał toczyć. – Oczywiście, że się wkurzam, bo ja w ogóle mam emocjonalny stosunek do tej firmy. To w końcu ważna rzecz w moim życiu, a to generuje emocje, także te negatywne – mówi.
Radek Przygodzki od kilku lat pracuje w amerykańskich stacjach jako prezenter pogody. – Nie podaję tylko liczb, bo każdy to umie zrobić. Trzeba nawiązać kontakt, znać swój teren, znać swoich widzów – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.
Wiecie, że wśród osób zajmujących się dziennikarstwem jest więcej kobiet niż mężczyzn? Ta tendencja kończy się, gdy przyjrzymy się temu, kto stoi na czele największych polskich mediów. Tam jest dokładnie odwrotnie. – Wbrew pozorom zawód dziennikarski jest dość tradycyjnym zawodem i wciąż gdzieś pokutuje przekonanie, że wymaga pewnych męskich predyspozycji – ocenia dr hab. Krystyna Doktorowicz.
Większość sprawnych redakcji już przygotowała materiały na wypadek śmierci papieża Franciszka. W różnych newsroomach różnie się to nazywa, ale zasada działania jest taka sama. Trzeba być gotowym, by o “godzinie zero” mieć materiał jak najszybciej. Tego typu sylwetki są przygotowywane od lat. – Zbieranie tego typu materiałów to nie „hienowatość” ani jakieś złowróżbne działania mediów. To po prostu profesjonalne działanie, uwzględniające mechanizmy, jakimi się rządzą media i potrzeby odbiorców – tłumaczy Robert Feluś, dziennikarz, wykładowca Uniwersytetu SWPS, były naczelny “Faktu” i "Wprost”.
– Spora część serwisów streamingowch nadal nie zarabia. A telewizja zarabia i to nieźle - przekonuje Edward Miszczak, dyrektor programowy Telewizji Polsat. Opowiada, na co stawia wiosną w ramówce, dlaczego "Twoja Twarz Brzmi Znajomo” ma przerwę w emisji, jaki problem z producentami ma telewizja i jak streaming wpływa na produkcję seriali. Komentuje też roszady w ramówce TVN.
Z Traci Alford, global CEO Effie Worldwide, rozmawiamy o priorytetach konkursu Effie, znaczeniu trendów w marketingu oraz sztucznej inteligencji. – Wierzę, że rok 2025 będzie rokiem uczenia się i eksperymentowania z AI – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.
Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka zebrał największą sumę wpłat na Patronite wśród projektów medialnych o charakterze informacyjnym lub publicystycznym - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. W czołówce są także m.in. bracia Sekielscy oraz kanały pojedynczych dziennikarzy jak m.in. Mateusza Lachowskiego.
Nie ma wykształcenia kulinarnego, a swoimi recenzjami różnych barów i restauracji, podbił polski YouTube. Książulo ma już prawie dwa miliony subskrybcji, zbudował silną społeczność, a także pomógł niejedemu upadającemu biznesowi gastronomicznemu. A to wszystko z pozycji “chłopaka z sąsiedztwa”, który – jak sam przyznaje – nie zna się na jedzeniu, a po prostu stwierdza czy dana potrawa mu smakuje. Skąd ten fenomen?
- Telewizja to nie beton, który nie może zmieniać raz ułożonej ramówki – staramy się podążać, tam gdzie jest największa widownia - mówi Lidia Kazen, dyrektorka programowa kanałów TVN, pytana o zmianę pasma rozrywkowego stacji. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl opowiada, co dalej z “Milionerami” i kanałem TVN Style i dlaczego w TVN nie będzie już seriali ze streamingu.