Producenci piwa w pierwszej połowie br. wydali na reklamę w mediach niemal tyle samo co przed rokiem. Zwiększyli inwestycje w radiu, gazetach i kinach, głównie kosztem magazynów i telewizji. Na pozycję lidera wysunęła się Kompania Piwowarska, która wyprzedziła Grupę Żywiec.
W okresie od stycznia do czerwca br. producenci piwa przeznaczyli na reklamy swoich marek w tradycyjnych mediach (bez internetu) 295,4 mln zł, zaledwie 0,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Ponad 70 proc. tych budżetów trafiło do telewizji - było to 222,5 mln zł, o 3,8 proc. mniej niż rok temu. Browary zredukowały też w omawianym okresie nakłady reklamowe w magazynach - o 20,6 proc., do 5,4 mln zł.
W tym roku producenci piwa częściej wybierali do swoich kampanii radio, kina i gazety. Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły przez sześć miesięcy tego roku o 115,7 proc. więcej niż przed rokiem - 1,26 mln zł. Kina - 92,9 proc. więcej, czyli 21,4 mln zł. Z kolei w gazetach reklamy piwa warte były 1,5 mln zł, o 80,8 proc. więcej niż rok temu. Aktywności browarów na nośnikach reklamy zewnętrznej warte były w tym roku z kolei 43,4 mln zł, a więc niemal tyle samo co w ub.r.
![]() |
Firmy ubezpieczeniowe mocno zmniejszyły wydatki reklamowe, najbardziej Axa Direct i Liberty (analiza)
|
Tegorocznym liderem wydatków reklamowych wśród producentów piwa jest Kompania Piwowarska, która zdetronizowała Grupę Żywiec. W minionym półroczu wydała na wsparcie swoich marek 110,3 mln zł, co oznacza 12 proc. wzrost w skali roku.
Obecnie Kompania Piwowarska promuje przede wszystkim piwo Tyskie - w reklamach nawiązujących do igrzysk w Rio de Janeiro wznoszone są toasty za polskich sportowców.
Wydatki Grupy Żywiec, która spadła na drugie miejsce, były w tym roku niższe o 4,4 proc. i wyniosły blisko 110 mln zł. Aktualnie firma promuje piwo Leżajsk kampanią pod hasłem „Wolno wolno”.
Trzecie miejsce na podium zachował Carlsberg Polska z wydatkami na poziomie 51,3 mln zł (wzrost w skali roku o 4,9 proc.). Ten browar w jednej z ostatniej kampanii wspiera markę piwa Kasztelan Niepasteryzowane w kampanii pod hasłem „Zanurz się w bogactwie natury!”.
O 15,1 proc. mniej wydał w tym roku Browar Namysłów (13,2 mln zł), a wydatki firmy Van Pur spadły o 17,4 proc., do 5,5 mln zł.
![]() |
Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor
|