W pierwszej połowie br. media tradycyjne na reklamach zarobiły niespełna 2 proc. więcej niż w podobnym okresie 2016 roku. Największą dynamikę wydatków zanotowały w tym okresie Volkswagen Group Polska, Kino Świat i Polkomtel. Budżety reklamowe zredukowały natomiast Unilever i Orange.
Od stycznia do czerwca br. reklamodawcy wydali w tradycyjnych mediach (poza internetem) ponad 15,6 mld zł. Było to 1,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).
Niezmiennie największym reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska, która na promocje swoich marek wydała 976,6 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten marketer w jednej z ostatnich kampanii promujących markę Braveran z dwiema kobietami jako pieczeniami na jednym ogniu.
Drugie miejsce na reklamowym podium zajmuje dystrybutor filmowy Kino Świat z wydatkami w wysokości 451,8 mln zł (wyższymi o 37,2 proc. w skali roku). Trzecią lokatę zajmuje z kolei sieć dyskontów Lidl Polska, która przeznaczyła na reklamy 311,6 mln zł (9,5 proc. więcej niż rok temu). O tym marketerze było głośno pod koniec czerwca, gdy w social mediach wypuścił reklamy cukru z hasłem „Słodki jeżu”.
Spośród pozostałych z top 10 największych reklamodawców pierwszego półrocza br. największą dynamikę wydatków reklamowych miał w skali roku importer samochodów Volksawagen Group Polska (należą do niego takie marki, jak m.in. Volksawagen, Audi, Skoda). Budżet reklamowy tej firmy na tradycyjne media wzrósł rok do roku o 45,3 proc., z 167 mln zł do 242,7 mln zł.
Niemal jedną trzecią więcej (27,3 proc.) niż rok wcześniej wydał na reklamy Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus. Było to 195 mln zł. W drugiej połowie czerwca UOKiK wszczął postępowanie przeciw tej spółce, po skargach konsumentów na płatne SMS-y premium i utrudnianie reklamacji.
O 20,2 proc. więcej kosztowały w tym roku reklamy firmy Ferrero Polska - 237,7 mln zł. Z kolei firma farmaceutyczna USP Zdrowie zwiększyła nakłady reklamowe o 15,2 proc., do 201,9 mln zł.
Z czołówki największych reklamodawców mediów tradycyjnych trzy firmy ograniczyły swoje wydatki reklamowe. Unilever Polska zredukował budżet o 24,5 proc. (do 225,7 mln zł), Orange Polska - o 24,8 proc. (do 208,4 mln zł), a T-Mobile Polska - o 0,2 proc. (do 194,5 mln zł).
Zobacz tabelę