W II kwartale 2016 roku sumaryczny udział czterech głównych stacji telewizyjnych wyniósł 41,40 proc., podczas gdy w II kwartale 2006 roku było to 77,77 proc. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN w II kwartale 2016 roku w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów wyniósł 41,40 proc. - pokazują opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl dane Nielsen Audience Measurement, udostępnione przez jednego z nadawców.
Największy udział w zeszłym kwartale miał Polsat - było to 11,86 proc. Druga była TVP1 (10,79 proc.), trzeci - TVN (10,46 proc.), a czwarta - TVP2 (8,29 proc.). Łączny wynik pozostałych stacji to 58,60 proc.
Dla porównania, w II kwartale 2006 roku udział tzw. „wielkiej czwórki” wyniósł 77,77 proc., a do pozostałych stacji należało tylko 22,23 proc. rynku telewizyjnego. Oznacza to, że w ciągu 10 lat udział czterech największych stacji telewizyjnych na rzecz pozostałych zmalał o 36,37 pkt. proc.
10 lat temu Polacy najchętniej oglądali TVP1, której udział w rynku to 23,98 proc. Druga była TVP2 (20,73 proc.), trzeci - TVN (16,58 proc.), a czwarty - Polsat (16,49 proc.).
- W ciągu ostatnich 10 lat polski rynek telewizyjny zmienił się diametralnie. Liczba stacji tematycznych (poza top4) zwiększyła się w tym czasie 4-krotnie i nadal rośnie. 2 lata temu dzięki cyfryzacji, przeciętny Polak zyskał darmowy dostęp do kilkunastu kanałów. Jakby tego było mało - rok 2016 - okazuje się wyjątkowo trudny dla Telewizji Polskiej, która traci oglądalność - mówi nam Anna Bratkowska, dyrektor ds. handlowych w Starcomie.
Telewizja
|
TVP1 i TVP2 najwięcej straciły w I półroczu, Polsat liderem w 16-49. Transmisje sportowe hitami (analiza)
|
- Wszystkie te czynniki sprawiają, że udział stacji Top 4 jest obecnie niemal dwukrotnie niższy niż 10 lat temu. Przewidujemy, że trend ten będzie się utrzymywał - choć tempo spadku udziałów top4 już nie będzie tak duże - dodaje.
Zobacz tabelęWśród widzów w grupie komercyjnej udział czterech głównych stacji zmalał z 77,69 proc. w II kwartale 2006 roku do 40,91 proc. w II kwartale 2016 roku. Tym samym wynik pozostałych kanałów wzrósł z 22,31 proc. do 59,09 proc.
Zobacz tabelę