Prawie 40 proc. Amerykanów poniżej 30. roku życia regularnie czerpie informacje od niezależnych influencerów mediowych (tzw. „news influencers”) – wynika z badania Pew Research Center.
Tak zwani „news influencers” to opiniotwórczy w swoich społecznościach influencerzy, którzy podają treści informacyjne często z zabarwieniem publicystycznym, niezależnie od mediów głównego nurtu (większość nigdy w nich nie pracowała) i na własnych kanałach (YouTube, Instagram, Facebook, TikTok, podcasty). Dwie trzecie z nich to mężczyźni i do nich influencerzy docierają częściej.
Zobacz: Niektóre odcinki podcastu Joe Rogana usunięte ze Spotify
Niezależni twórcy wypierają media?
Pew Reseach Center przebadał stosunek Amerykanów do influencerów mediowych – okazuje się, że dla jednej piątej są oni źródłem informacji. W przypadku najmłodszych badanych z grupy 18-29 lat odsetek ten wynosi aż 37 proc.
65 proc. osób, które regularnie obserwują influencerów mediowych, twierdzi, że twórcy ci pomagają im lepiej zrozumieć bieżące wydarzenia i ważne sprawy społeczne. Jeszce więcej, bo ponad 70 proc. twierdzi, że newsy od influencerów, przynajmniej nieznacznie różnią się od tych otrzymywanych z innych źródeł.
We wszystkich badanych mediach społecznościowych influencerzy mediowi to w większości mężczyźni (63 proc.). Ich odsetek był najwyższy na Facebooku (67 proc.) i YouTube (68 proc.), a największa równowaga płci występuje na TikTok. To tam jest także najrówniejszy podział między influencerów prawicowych i lewicowych.
Badanie Pew pokazuje również, że „news influencers” to przeważnie osoby niewiązane zawodowo z mediami – ta grupa częściej jest aktywna na YouTube i TikToku. Osoby spoza mediów tworzące treści informacyjno-publicystyczne częściej niż dziennikarze mają tendencję do wyrażania wprost swoich sympatii politycznych. Jedna na cztery określa się jako osoba konserwatywno-prawicowa.
Influencerzy mediowi w większości (59 proc. ) zarabiają na swojej działalności — w tym na subskrypcjach, drobnych darowiznach lub na sprzedaży produktów. Na YouTube aż 80 proc. influencerów szuka wsparcia finansowego u swoich odbiorców. W tym medium aż 68 proc. twórców mediowych oferuje płatne subskrypcje z ekskluzywnymi treściami.
Badanie Pew Research Center zostało przeprowadzone na próbie 500 kont influencerów mediowych, którzy mają co najmniej 100 tysięcy obserwatorów.