Nadawana od kilku sezonów w TVN „Szkoła” jak i wprowadzony miesiąc temu przez Polsat podobny serial „Małolaty” gromadzą codziennie po około milion widzów. Jednak młodzieżowa produkcja TVN bije format Polsatu pod względem udziału w rynku.
Czwarty sezon „Szkoły”, opowiadającej o perypetiach młodzieży szkolnej, oglądać można w TVN w dni powszednie o 16.00, począwszy od 8 lutego br. W okresie do 24 marca br. serial gromadził średnio milion widzów, co przełożyło się na 10,33 proc. udziału w grupie wszystkich oglądających i 15,49 proc. w grupie komercyjnej 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl.
Rok temu „Szkoła” była nadawana wcześniej, bo o godz. 15.00. W całym zeszłorocznym sezonie wiosennym oglądało ją przeciętnie 1,06 mln widzów, a jej udział w rynku wynosił odpowiednio 15,03 proc. i 19,07 proc.
Bogdan Czaja, zastępca dyrektora programowego Grupy TVN, tłumaczy Wirtualnemedia.pl, że „Szkoła” notuje obecnie nieco słabsze wyniki niż rok temu, bo nadawana jest w bardziej konkurencyjnym paśmie. Podkreśla on jednak, że stacja jest zadowolona z oglądalności serialu, nie tylko w tradycyjnej telewizji. - „Szkoła” jest jedną z najpopularniejszych pozycji w Player.pl - mówi Czaja.
TVN w paśmie emisji „Szkoły” zajmuje trzecie miejsce w rynku telewizyjnym. Liderem jest TVP1, nadająca wtedy głównie serial „Wspaniałe stulecie”, co daje jej 22,21 proc. udziału. Przed TVN plasuje się też Polsat, emitujący „Wydarzenia”, „Interwencję” i serial docu-crime „Malanowski i partnerzy” (15,07 proc. udziału). Natomiast w najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej to TVN jest jednak liderem, a Polsat jest drugi.
Zobacz tabelę
W poniedziałek 29 lutego br. Polsat wprowadził na antenę podobny serial - produkcję „Małolaty”, która też nadawana jest w dni powszednie, ale o godz. 17.00, czyli wtedy gdy widownia telewizji jest większa niż o 16.00. Ogląda go średnio minimalnie więcej widzów niż „Szkołę”, bo 1,06 mln osób (dane do 23 marca br.). Przekłada się to na 9,58 proc. udziału w grupie 4+ i 10,88 proc. w grupie komercyjnej.
W czasie nadawania „Małolatów” Polsat również jest trzeci w całym rynku, przegrywając z Jedynką („Teleexpress”, „Jaka to melodia?”; 26 proc.) i TVN („Ukryta prawda”; 13,15 proc.). W przeciwieństwie do „Szkoły”, serial Polsatu zajmuje też trzecią pozycję w grupie komercyjnej, za TVP1 i TVN.
Zobacz tabelę
Najchętniej oglądany odcinek „Szkoły” w tym sezonie w telewizji obejrzało 1,23 mln widzów (nadano go 1 marca br.), tyle samo osób zgromadził topowy odcinek „Małolatów” (był to premierowy epizod z 29 lutego br.).
TVN przy swoim serialu mocno stawia na promocję w mediach społecznościowych - „Szkoła” ma trzeci najpopularniejszy profil na Facebooku spośród polskich programów i seriali - polubiło go już ponad 720 tys. osób. Na Instagramie profil produkcji TVN obserwuje zaś ponad 130 tys. użytkowników. Polsat uruchomił profil "Małolatów" na Facebooku - ma on na razie ponad 3 tys. fanów.
„Szkoła” jest realizowanie wewnętrznie przez krakowski oddział TVN. Z kolei za produkcję „Małolatów” odpowiada firma Outset Films.