Internet 2009-07-30
0

Spot Onet.pl z trawką narusza kodeks reklamowy (wideo)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot serwisu Onet.pl pokazujący dyskusję internautów na temat narkotyków narusza kodeks branżowy. Instytucja oceniła, że reklama bagatelizuje problem uzależnienia.

Komisja Etyki Reklamy zajęła się spotem telewizyjnym serwisu Onet.pl po otrzymaniu skargi, której autor zauważył, że przekaz zawiera jednoznaczne odniesienia do narkotyków: wizerunek rośliny kojarzącej się z konopiami indyjskimi, podkład muzyki reggae oraz zapis wypowiedzi internautów. Odbiorca reklamy przyznał, że "nie wie, czym kierował się portal, pokazując narkotyki w reklamie", oraz zwrócił uwagę, że filmik jest skierowany w dużym stopniu do młodzieży.




Skarga zawierała szereg zarzutów, na podstawie których reklamę oskarżono o sprzeczność z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej oraz nadużywanie zaufania i braku wiedzy odbiorców. Spotowi zarzucono też, że stwarza zagrożenia dla dzieci i młodzieży, podważając autorytet rodziców i osób sprawujących opiekę. Jednak przede wszystkim przekaz oskarżono o łamanie przepisu zabraniającego promocji substancji psychotropowych i środków odurzających.

W odpowiedzi na te zarzuty Onet.pl wyjaśnił, że reklama jest częścią kampanii "Onet E-mocje" pokazującej kwestie, które wywołują społeczne dyskusje, i promującej w ten sposób wizerunek portalu jako medium wszechstronnego, poruszającego różnorodne, często trudne i kontrowersyjne tematy. W opinii reklamodawcy takim zagadnieniem jest legalizacja tzw. "miękkich narkotyków", do których zalicza się także konopie, więc spot miał zachęcać do przemyśleń oraz podjęcia na ten temat dyskusji. Przedstawiciele serwisu zapewnili, że przekaz reklamował tylko Onet.pl.

Po rozpatrzeniu sprawy Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot nie zachęca do dyskusji nad problemem narkotyków, ponieważ reklamodawca zajmuje konkretne stanowisko w tej kwestii, a ponieważ jest autorytetem dla swoich użytkowników, nie powinien budować przyzwolenia na takie zachowania, bo może to mieć negatywne skutki społeczne. W konsekwencji instytucja oceniła, że przekaz łamie kodeks branżowy, naruszając poczucie odpowiedzialności społecznej.

Autor: tw

Więcej informacji: Komisja Etyki Reklamy, Onet.pl

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas