W styczniu 2009 roku spadła sprzedaż siedmiu dzienników ogólnopolskich, swój wynik poprawiła "Gazeta Prawna" i "Super Express". Porównując dane z grudniem 2008 najwięcej zyskał "Dziennik", któremu pomógł nowy model prezentowania danych przez ZKDP. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w styczniu 2009 r. wyniosła 470 568 egz., czyli o 11 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 375 513 egz. Jest to wynik o 10 proc. gorszy niż w styczniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zwiększył swoją sprzedaż o 1,5 proc. do 206 500 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 10 proc. W styczniu br. tytuł sprzedawał się w ilości 134 656 egz.
Na szóste miejsce spadł "Dziennik" (Axel Springer Polska) ze
średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 92 578 egz. (spadek o 40
proc.).
W styczniu br. w porównaniu z grudniem ur. spadła sprzedaż większości tytułów ogólnopolskich - na przeciwnym biegunie "Dziennik", głównie dzięki nowemu modelowi prezentowania danych przez ZKDP.
Dane ze stycznia 2009 r. zostały przygotowane po raz pierwszy
według nowej wersji "Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione
zostały m.in. zasady prenumeraty tzw. pakietów pism, składających
się z co najmniej dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP.
Poprzednio do prenumeraty można było zaliczyć tylko jeden z nich, a
pozostałe były kwalifikowane jako "inne płatne formy
rozpowszechniania". Obecnie, po spełnieniu określonych warunków, do
prenumeraty można zaliczyć wszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty
pakietowej jest oferta "Dziennik" + "Gazeta Prawna", która
dotychczas była kwalifikowana do rubryki "prenumerata" w przypadku
"Gazety Prawnej" i jako "inne płatne formy rozpowszechniania" w
przypadku "Dziennika".
*sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie -
taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie
przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne
razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w
ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30%
ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży
egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez
wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w
samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w
zamian za towary lub usługi.