Najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych w sierpniu br. osiągnęła „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych na pierwsze miejsce awansował „Dziennik Zachodni”.
W sierpniu 2016 roku „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 081 egz. W skali roku tytuł ten zanotował drugi największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 15,79 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 417 egz., o 11,39 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 13,90 proc. do 2 950 egz.
Największym wzrostem pochwalić się mogła wydawana przez Forum „Gazeta Polska Codziennie”, która awansowała z ósmej na siódmą pozycję. Jej średni wynik zwiększył się o 107,30 proc. i wyniósł 284 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 15,57 proc. do 1 871 egz., zanotowała „Gazeta Wyborcza” (Agora). Tytuł ten spadł z miejsca czwartego na piąte.
Tylko jeden dziennik w sierpniu br. wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to wspomniana już „Gazeta Wyborcza”, której wynik wyniósł 724 egz. (taki sam, jak w analogicznym miesiącu ub.r.).
Zobacz tabelę
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań (po awansie z 7. lokaty) w sierpniu 2016 roku należała do „Dziennika Bałtyckiego” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 401 egz., po wzroście o 87,38 proc.
Z czwartego na drugie miejsce awansowała „Polska Gazeta Krakowska” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 391 egz., po wzroście o 48,11 proc.
Na podium (po spadku z pierwszej pozycji) znalazła się jeszcze „Gazeta Pomorska” (Polska Press Grupa), której średni wynik e-wydań zmniejszył się o 13,39 proc. do 330 egz.
Z 14. na 10. lokatę awansował tytuł „Nowości - Dziennik Toruński” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 172 egz., po wzroście o 112,35 proc. - największym w zestawieniu.
Najwięcej stracił tutaj „Express Ilustrowany” (Polska Press Grupa) - było to 80 proc. do 12 egz. Tytuł ten spadł z pozycji 18. na 22.
Zobacz tabelę
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.