W I półroczu br. cennikowe wpływy reklamowe telewizji wyniosły 11,89 mld zł, czyli o 6,98 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
Polskie stacje telewizyjne w I półroczu 2016 roku wyemitowały łącznie 12,99 mln spotów reklamowych, o 8,93 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku.
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 11,89 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 6,98 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
- Wydatki na reklamę TV rosną w zbliżonym tempie do średniej dla całego rynku mediów, co oznacza, że telewizja utrzymuje stabilny udział w torcie - mówi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 1,78 mld zł, odnotował w I półroczu br. Polsat. Jego przychody były o 14,19 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,99 proc. do 1,41 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (754,27 mln zł; wzrost o 14,23 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (555,25 mln zł; do góry o 1,64 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 348,19 mln zł i wzrostem o 28,85 proc.
W zestawieniu top 20 stacji najwięcej zyskała TTV - było to 53,97 proc. do 165,55 mln zł. Z kolei największy spadek, wynoszący 8,87 proc. do 192,80 proc., odnotował Discovery Channel.
Telewizja
|
TVP1 i TVP2 najwięcej straciły w I półroczu, Polsat liderem w 16-49. Transmisje sportowe hitami (analiza)
|
Najwięcej na reklamę w telewizji w I półroczu br. wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 28,71 proc. do 539,74 mln zł. Kolejne miejsca zajęły: Unilever (340,60 mln zł; do góry o 22,46 proc.) i Nestle (300,73 mln zł; do góry o 10,86 proc.).
- Jeśli spojrzeć na segment TV przez pryzmat intensywności kampanii prowadzonych na jej antenach (wskaźnik eq GRP 16-49), jest ona zbliżona do ubiegłorocznej. Po pierwszej połowie roku widać jednak spore roszady na poziomie branż. Wyraźnie wzrosła intensywność sektora handel, spadło natomiast zaangażowanie finansów i ustabilizowała się aktywność reklamowa farmaceutyków - analizuje Nowakowska.
- Na wyhamowanie dynamiki w reklamie leków i produktów zdrowotnych sektora wpłynęła przede wszystkim sytuacja Aflofarmu - intensywność jego kampanii spadła w pierwszym półroczu o ponad 30 proc. (na podst. wskaźnika eq GRP 16-49 lat), podczas gdy intensywność kampanii TV głównych konkurentów (Polpharma, USP, Novartis, Sanofi Aventis) rosła w tym okresie dwucyfrowo. Ten trend potwierdzają też dane cennikowe - dodaje.
Zobacz tabelę
Powyższe wpływy, to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów (a te wynosić mogą nawet kilkadziesiąt proc.). Nie obejmują one też innych modeli zakupu spotów w telewizji, niż ten cennikowy. Rzeczywiste przychody reklamowe są tajemnicą firmy.