Telewizja 2023-10-02
11

Podwyżki Vectry także dla nowych klientów. „Byli informowani o klauzuli waloryzacyjnej”

Salon sieci kablowej Vectra Salon sieci kablowej Vectra

Abonenci Vectry lub Multimedia Polska skarżą się, że podniesiono im opłaty kilka miesięcy po podpisaniu lub przedłużeniu umowy. Biuro prasowe operatora w stanowisku przesłanym Wirtualnemedia.pl sugeruje, że powinni być gotowi na taką ewentualność, bo poinformowano ich o obowiązujących klauzulach.

Jesienią 2022 roku Grupa Vectra wprowadziła do umów klauzulę waloryzacyjną. Pozwala ona na podniesienie opłat w związku z inflacją nawet klientom, którzy mają umowy na czas określony. Nie mogą wówczas bezkarnie rozwiązać umowy z operatorem. Pierwsza grupa klientów Vectry i Multimedia Polska informację o uruchomieniu klauzuli otrzymała na początku 2023 roku. W lipcu o podwyżkach dowiedziało się część abonentów Vectry. W sierpniu i we wrześniu wiadomość dotarła do kolejnych grup abonentów należącej do niej sieci kablowej Multimedia Polska. Najnowsze podwyżki zaczną obowiązywać 1 listopada.

Operator nie zdradza kiedy zakończy proces podwyżek. Niewykluczone więc, że w październiku i listopadzie zostaną o nich poinformowani kolejni abonenci.

- Wspomniana kwestia, dotycząca nielicznej grupy naszych klientów, to kontynuacja procesu waloryzacji opłat, który rozpoczęliśmy w lipcu br. Z powodów technicznych proces ten jest rozłożony w czasie - część z klientów otrzymała powiadomienie pod koniec sierpnia, a do pozostałych osób informacje właśnie docierają – wyjaśnia Vectra. Podwyżki oscylują od kilku do kilkudziesięciu złotych, w zależności od liczby wykupionych usług.

Ceny wynikające z umowy tylko przez parę miesięcy

Gdyby Vectra podniosła ceny jednorazowo – na przykład na początku 2023 rok – niektórych skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogłaby uniknąć. - Na podwyżki inflacyjne w Vectrze i Multimediach wpłynęło ponad 200 skarg. Konsumenci skarżą się mi.in. na brak możliwości rozwiązania umowy, wprowadzenie podwyżek krótko po podpisaniu umowy oraz ponoszenie ryzyka inflacji tylko przez klienta. Postępowanie w tej sprawie jest nadal w toku – informował niedawno Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W przypadku niektórych osób do waloryzacji miało dojść nawet dwa miesiące po podpisaniu lub przedłużeniu umowy.  - Pragniemy podkreślić, że wszyscy klienci byli informowani o obecności klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczeniu podczas podpisywania nowych umów lub dokonywania zmian w aktualnych umowach. Poziom waloryzacji wynika bezpośrednio z podawanego przez GUS półrocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych opublikowanego w dniu 14.07.2023 r. i wynosi 15,0 proc. -  wyjaśnia biuro prasowe Vectry.

Zobacz także: Klienci Vectry skarżą się do UKE na podwyżkę cen. Czy odwołanie ma sens?

Dalej firma tłumaczy przyczynę podwyżek. - Zdajemy sobie sprawę, że inflacja i wciąż rosnące koszty życia budzą wiele emocji i w negatywny sposób wpływają na nas wszystkich. Jako firma goszcząca w milionach domów naszych klientów zawsze jesteśmy blisko nich, dzięki czemu bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę z wyzwań, z którymi się mierzą. Niestety przed tymi samymi problemami co oni stoją dziś wszyscy przedsiębiorcy w naszym kraju. Dlatego też zmuszeni zostaliśmy do podjęcia trudnej decyzji o urealnieniu naszych opłat. Nie była ona łatwa, lecz pozwoli nam nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują - tłumaczy operator.

W styczniu prezes UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - tłumaczył wtedy szef UOKiK Tomasz Chróstny. Vectra twierdzi, że jej działania są zgodne z prawem i odwołała się do sądu.

Autor: Adrian Gąbka

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (11) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas