Orange Polska do 2028 roku chce notować średniorocznie kilkuprocentowe wzrosty liczby klientów usług mobilnych i światłowodu. W szybszym tempie użytkowników mają zyskiwać usługi telewizyjne. Telekom będzie inwestował m.in. w rozwój sieci 5G i światłowodów.
W strategii na lata 2025–2028 zapisano, że Orange Polska chce osiągać średniorocznie niski do średniego jednocyfrowy wzrost zysku EBITDAaL, a w 2028 roku wypracować minimum 1,2 mld zł organicznych przepływów pieniężnych.
– Solidna generacja gotówki jest podstawą do budowania wartości dla akcjonariuszy. Osiągniemy ten cel poprzez konsekwentny wzrost EBITDAaL, wsparty efektywnymi nakładami inwestycyjnymi, skoncentrowanymi na obszarach, które generują najwyższe zwroty – zapowiedział w komunikacie Jacek Kunicki, członek zarządu ds. finansów w Orange Polska.
CZYTAJ TEŻ: W Orange Polska dalej ubywa pracowników. Przez dekadę zniknął co drugi
Jego zdaniem kluczowy do uwolnienia wartości będzie wzrost komercyjny. – To oznacza wykorzystanie naszych głównych motorów wzrostu, jakimi są kluczowe usługi telekomunikacyjne oraz usługi IT i integracji, odpowiadające za większość naszych przychodów i zysków. Jednocześnie, zintensyfikujemy działania na rzecz transformacji i poprawy efektywności w celu zmniejszenia wskaźnika kosztów pośrednich i zwiększenia marż. Kluczowym narzędziem w tym procesie stanie się sztuczna inteligencja, wspierająca transformację we wszystkich elementach naszego modelu biznesowego – opisał.
– W efekcie, w okresie objętym nowym planem, osiągniemy niski do średniego jednocyfrowy CAGR wskaźnika EBITDAaL – szybszy od wzrostu przychodów – zaznaczył Kunicki.
Klientów usług mobilnych i światłowodu będzie przybywać o kilka proc.
Orange Polska zakłada, że jego baza klientów usług konwergentnych wrośnie do 2028 roku o 12–15 proc. Na koniec ub.r. liczyła 1,8 mln użytkowników.
W identycznym tempie, o 12–15 proc., ma zwiększyć się średni przychodów na wystawioną fakturę (ARPO) w tym obszarze.
W przypadku usług i urządzeń mobilnych firma w latach 2025–2028 chce notować średnioroczny wzrost wynoszący niskie wartości jednocyfrowe (z bazy 9,2 mln klientów na koniec ub.r.), w przypadku internetu światłowodowego – dynamikę wynoszącą niskie wartości jednocyfrowe (z 1,6 mln na koniec ub.r.), a w przypadku usług telewizyjnych – dwucyfrowy wzrost (z 1 mln).
Operator chce, żeby w 2028 roku z jego usług korzystało 500 tys. gospodarstw domowych więcej niż obecnie. W obszarze głównych usług telekomunikacyjnych przychody grupy Orange Polska mają zwiększać się w latach 2025–2028 średniorocznie o 4–6 proc.
W segmencie IT&IS przychody grupy Orange Polska w 2028 roku mają sięgnąć 2 mld zł. W 2020 roku wyniosły 1 mld, zaś w ub.r. – 1,6 mld. Firma zapowiada, że jej różne spółki z tego obszaru, przede wszystkim Integrated Solutions, BlueSoft i Craftware – będą świadczyć usługi w modelu zintegrowanym.

W obszarze IT&IS średnioroczny wzrost wpływów telekomu ma wynieść 5–7 proc.

Firma chce w coraz większym stopniu wykorzystywać nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję, do pozyskiwania i obsługi klientów. Zakłada, że w 2028 roku 35 proc. jej sprzedaży będzie realizowane kanałami cyfrowymi (wobec 14 proc. w 2020 roku i 25 proc. w ub.r.).
Natomiast udział korzystania z aplikacji Mój Orange z 42 proc. w 2020 roku i 55 proc. w ub.r. do 70 proc. w 2028 roku.
Sprzedaż nieruchomości, inwestycje w 5G i światłowody
Grupa Orange Polska dalej chce zarabiać na sprzedaży niewykorzystywanych nieruchomości. W latach 2021–2024 zanotowała z tego 0,6 mld zł przychodów, a obecnie ma gotowe do sprzedaży nieruchomości wycenione na 0,5 mld.
Z drugiej strony telekom w ramach inwestycji chce zwiększyć zasięg własnej sieci światłowodowej (bez łączy należących do FiberCo, w którym m 50 proc. udziałów) z 8,91 mln gospodarstw domowych na koniec ub.r. do ok. 12 mln w 2025 roku.
Z kolei sieć 5G operatora w 2028 roku ma docierać do 90 proc. populacji Polski.

Zgodnie z nową strategią średni poziom wydatków inwestycyjnych Orange Polska w latach 2025–2028 ma wynosić poniżej 14 proc. przychodów firmy. – Nasze plany inwestycyjne będą wymagać nakładów w wysokości porównywalnej do 2024 roku. Priorytetem będą aktywa wspierające wzrost komercyjny, a konkretnie sieć 5G i sieć światłowodową. W ten sposób, poprzez poprawę alokacji nakładów podniesiemy ich produktywność, co znajdzie odzwierciedlenie w spadku wskaźnika nakładów inwestycyjnych do przychodów – stwierdził Jacek Kunicki.

Orange Polska chce wypłacać dywidendę wynoszącą przynajmniej 53 grosze na akcję. – Wszystkie te działania – osiągniecie wyższej EBITDAaL, poprawa alokacji nakładów inwestycyjnych i zwiększenie przepływów pieniężnych – przyczynią się do dalszego wzrostu stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału dla Orange Polska – podkreślił Jacek Kunicki.

– Naszym ambitnym celom finansowym towarzyszy zobowiązanie do zapewnienia akcjonariuszom trwałego i progresywnego wynagrodzenia – proponowana dywidenda za rok finansowy 2024 w wysokości 0,53 zł na akcję została przyjęta jako poziom bazowy dla całego okresu objętego nowym planem – zaznaczył.
Wyniki Orange Polska w 2024 r.
Na koniec ub.r. Orange Polska miał 1,57 mln klientów internetu światłowodowego i 1,78 mln ofert konwergentnych. Natomiast liczba użytkowników usługi telewizyjnej zbliża się do miliona. W 2024 roku grupa kapitałowa Orange Polska przy spadku przychodów sprzedażowych z 12,97 do 12,73 mld zł osiągnęła wzrost zysku netto z 818 do 913 mln zł.
Na koniec wtorkowej sesji giełdowej za akcję Orange Polska płacono 9,062 zł, co daje kapitalizację w wysokości 11,89 mld zł. Do koncernu Orange należy 50,67 proc. walorów spółki. Przez minione 12 miesięcy jej kurs urósł o 17 proc.
