W grudniu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej straciły "Gazeta Wyborcza", “Rzeczpospolita” i "Parkiet". Szczegóły w raporcie portalu Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w grudniu 2009 r. wyniosła 462 265 egz., czyli o 3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 316 844 egz. Jest to wynik o ponad 18 proc. słabszy niż w grudniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 4 proc. do 191 523 egz.
Za podium znalazła się "Rzeczpospolitą". Tytuł wydawany przez Presspublikę zanotował w grudniu wynik na poziomie 109 703 egz., co oznacza spadek o 18 proc. wobec analogicznego okresu poprzedniego roku.
"Rzeczpospolita" wyprzedziła piąty "Dziennik Gazetę Prawną" (Infor Biznes), który na rynku zadebiutował 14 września 2009 r. zastępując "Dziennik" i "Gazetę Prawną". Średnia sprzedaż ogółem "DGP" wyniosła 96 725 egz.
W grudniu 2009 r. w porównaniu z listopadem wzrost sprzedaży odnotowały tylko “Super Express” i “Futbol News”.
* sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.