Kacper L., prowadzący na YouTube kanał Okiem Kosmetologa, został skazany prawomocnym wyrokiem za zniesławienie firmy kosmetycznej Skin79.
Jak poinformowała r. pr. Martyna Popiołek-Dębska, reprezentująca Skin79, 15 października Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim utrzymał wyrok sądu pierwszej instancji, który uznał Kacpra L. winnego zniesławienia Skin79. twórca kanału Okiem Kosmetologa w jednym ze swoich filmów z 2019 roku nazwał kosmetyki Deynn Beauty, produkowane przez Skin79 „śmieciami”, a ich składy „śmieciowymi”.
Na influencera nałożono karę miesiąca ograniczenia wolności w formie prac społecznych oraz obowiązek dokonania przeprosin wobec Skin79 na swoim kanale.
- Ataki influencerów, których przedmiotem są różnego rodzaju produkty, jak kosmetyki, stanowią poważne zagrożenie dla oferujących je przedsiębiorstw. Podmioty gospodarcze nie mają możliwości obrony przed aktami, ochrony renomy i dobrego imienia z uwagi na brak możliwości dotarcia do odbiorców konkretnego influencera. Pamiętajmy, że hejt to nie opinia. Hejt to nieuzasadniony atak. Tak jak działania hejterów godzą w dobra osób fizycznych, tak godzą w dobre imię i renomę podmiotów - skomentowała prawniczka.
Influencerzy pod pretekstem wyrażenia opinii hejtują
- Wyrok wydany przez sąd w sprawie influencera prowadzącego kanał na YouTube "Okiem Kosmetologa" wskazujące za przestępstwo zniesławienia jest dla mojej Mocodawczyni satysfakcjonujący - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Martyna Popiołek-Dębska, radczyni prawna reprezentująca Skin79.
- Ważne jest aby pokazywać influencerom i odbiorcom ich treść że wolność słowa doznaje ograniczeń a także że mamy jedno prawo które obowiązuje też influencerów także w internecie oraz każdego użytkownika social mediów - wyjaśnia prawniczka.
- Influencerzy pod pretekstem wyrażenia własnej opinii insynuują lub oskarżają podmioty o praktyki często niezgodne z prawem. Wolność słowa doznaje ograniczeń, jak praktycznie każde prawo. Moja Mocodawczyni prowadzi kilka postępowań sądowych o ochronę dobrego imienia spółki oraz jej właścicieli są to sprawy skierowane przeciwko nielicznym influencerom, których wypowiedzi przekraczają granice wolności słowa, narażają dobra osobiste spółki lub jej właścicieli, a które można nazwać hejtem. Prowadzone są też postępowania związane z działaniami influencerów którzy na zlecenie konkurencyjnego podmiotu dyskredytowanie produkt marki Skin79 i jednocześnie promowali kosmetyki konkurenta - przekazała w oświadczeniu r. pr. Martyna Popiołek-Dębska.
Kanał Okiem Kosmetologa ma na YouTube 118 tys. subskrybentów. W wakacje na łamach Wirtualnemedia.pl opisywaliśmy, iż według naszych nieoficjalnych ustaleń Kacper L. zaczął odsiadywać dwuletni wyrok za wyłudzenie danych, na podstawie których stworzył fałszywe profile konsultantów jednej z firm kosmetycznych i za ich pośrednictwem zamawiał dla klientów kosmetyki, których nigdy nie przekazał - mimo zapłaty. Straty oszukanych osób oszacowano na 20 tysięcy złotych.