Wśród serwisów VoD największe zasięgi mają niezmiennie VoD.pl i sekcja Premium Cda.pl, a na najdłużej przyciągają użytkowników Player.pl. VoD.TVP.pl i Ipla.tv. W skali roku duże wzrosty odwiedzalności osiągnęły natomiast Netflix, Showmax, HBO GO i WP Pilot.
W sierpniu br. VoD.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska) odwiedziło 3,79 mln realnych użytkowników, a więc 14,03 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni w serwisie 14,44 mln odsłon, a każdy spędził tam średnio 30 minut i 28 sekund - pokazują statystyki z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
Natomiast sekcja Premium serwisu Cda.pl miała 2,91 mln użytkowników, 22,95 mln odsłon oraz 16 minut i 44 sekund przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego, a dział wideo WP.pl - 2,39 mln użytkowników, 7,41 mln odsłon oraz 11 minut i 44 sekundy średniego czasu korzystania.
Chociaż w sierpniu trwała jeszcze wakacyjna przerwa między sezonami ramówkowymi, zdecydowanie najwięcej czasu internauci spędzili w serwisach należących do czołowych nadawców telewizyjnych. Z Player.pl (miał 2,13 mln użytkowników i 17,35 mln odsłon) odwiedzający korzystał średnio przez 2 godziny, 56 minut i 24 sekundy, z VoD.TVP.pl (1,79 mln użytkowników i 21,43 mln odsłon) - przez 3 godziny, 24 minuty i 40 sekund, a z Ipla.tv (1,14 mln użytkowników i 9,6 mln odsłon) - przez 2 godziny, 11 minut i 4 sekundy.
Z kolei WP Pilot, gdzie można oglądać kilkadziesiąt stacji telewizyjnych, odwiedziło 1,66 mln internautów. Wykonali oni 5,06 mln odsłon, a każdy korzystał ze strony przez godzinę, 31 minut i 44 sekundy.
Netflix i Showmax miały prawie tyle samo użytkowników: pierwszy serwis odwiedziło 1,95 mln internautów, a drugi - 1,947 mln. Jednocześnie Netflix zanotował 25,82 mln odsłon oraz 10 minut i 8 sekund przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego, a Showmax - 17,5 mln odsłon oraz 7 minut i 29 sekund przeciętnego czasu korzystania.
HBO GO miało 1,08 mln użytkowników, 8,73 mln odsłon oraz 7 minut i 59 sekund średniego czasu korzystania, a NCplusgo.pl przy 348,4 tys. użytkowników zanotował 7,03 mln odsłon oraz 24 minuty i 14 sekund średniego czasu.
Internet
|
WP i Facebook przyciągają bardziej niż Google. W górę Edipresse - w dół TVN, Messenger i Instagram (Gemius/PBI z sierpnia)
|
Serwisy z zestawienia mają różne modele biznesowe. W sekcji Premium Cda.pl, Netfliksie, Showmaksie i HBOGO.pl wszystkie treści są dostępne odpłatnie w modelu abonamentowym, a NCplugo.pl jest skierowany wyłącznie do klientów platformy NC+. W innych serwisach większość materiałów jest zazwyczaj darmowa, a reszta w modelu abonamentowym (Player.pl zrezygnował z niego w ub.r.). Na WP Pilot bezpłatnie można oglądać 29 stacji, pozostałe są w odpłatnych pakietach.
Na komputerach VoD.pl zanotował 3,09 mln użytkowników, 11,41 mln odsłon oraz 33 minut i 38 sekund przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego.
Dział Premium Cda.pl miał 2,5 mln użytkowników i 18,51 mln odsłon, a sekcja wideo na WP.pl - 2 mln użytkowników i 6,1 mln odsłon.
Internet
|
Polski internauta ogląda wideo w sieci przez 49 minut dziennie, globalna średnia do 67 minut
|
Na Player.pl i VoD.TVP.pl internauta spędził średnio prawie cztery godziny (w pierwszym serwisie 3 godziny, 54 minuty i 29 sekund, a w drugim - 3 godziny, 57 minut i 48 sekund), natomiast na Ipla.tv - 2 godziny, 42 minuty i 44 sekundy.
Na smartfonach i tabletach VoD.pl miał 1,19 mln użytkowników, 3,03 mln odsłon oraz 9 minut i 39 sekund średniego czasu spędzonego przez internautę.
Showmax przy 941,8 tys. użytkowników zanotował 3,98 mln odsłon oraz półtorej minuty średniego czasu korzystania, a VoD.TVP.pl przy 788,3 tys. użytkowników miał 7,6 mln odsłon oraz godzinę, 24 minuty i 8 sekund średniego czasu korzystania.
Na WP Pilot przeciętny odwiedzający spędził 20 minut i 4 sekundy, a na Ipla.tv - 33 minuty i 57 sekund.
VoD.pl miał o 1,3 pkt proc. wyższy zasięg niż rok wcześniej (to 10,2 proc. w górę). Liczba odsłon serwisu wzrosła o 1,03 mln (czyli o 7,6 proc.), a średni czas korzystania przez użytkownika - o 61 sekund (3,4 proc.). Z kolei sekcja Premium Cda.pl zyskała 1,9 pkt proc. zasięgu i 11,52 mln odsłon (to odpowiednio 21,4 i 100,8 proc. w górę) przy spadku przeciętnego czasu korzystania aż o 43 minuty i 28 sekund (czyli 72,2 proc.).
Netflix zanotował wzrost zasięgu o 3,3 pkt proc. i 10,46 mln odsłon (84,2 i 68,2 proc.), tracąc jednocześnie 5 minut i 47 sekund średniego czasu spędzonego przez użytkownika (36,3 proc. w dół). Showmax zyskał 3,82 pkt proc. zasięgu i 8,56 mln odsłon (112,7 i 95,8 proc. w górę), a WP Pilot - 3,99 pkt proc. zasięgu i 2,28 mln odsłon (184,7 i 82,1 proc.). Oba serwisy zanotowały spore spadki przeciętnego czasu korzystania - odpowiednio o 34,8 i 32,8 proc.
Natomiast HBO GO osiągnęło wzrosty o 2,23 pkt proc. zasięgu, 5,92 mln odsłon oraz 35 sekund średniego czasu spędzonego przez użytkownika (to odpowiednio 126, 209,9 i 7,9 proc. w górę). Od wiosny br. z serwisu mogą korzystać wszyscy internauci, nie tylko klienci pakietów telewizyjnych ze stacjami HBO.
Telewizja
|
Coraz mniej młodych widzów ogląda telewizję. „Serwisy SVOD stały się usługą masową, problem dla reklamodawców”
|
Witryny nadawców telewizyjnych zanotowały niewielkie zmiany wyników. Player.pl przy minimalnym wzroście zasięgu stracił 11,09 mln odsłon oraz godzinę, 24 minuty i 36 sekund (to odpowiednio 39 i 32,4 proc. w dół). VoD.TVP.pl zanotował wzrost zasięgu o 0,72 pkt proc. (czyli 12,2 proc.) oraz spadki liczby odsłon o 167,1 tys. (0,8 proc.) i średniego czasu korzystania o 12 minut i 22 sekundy (5,7 proc.). Natomiast Ipla.tv straciła 0,42 pkt proc. zasięgu (9 proc.), zyskując 783,5 tys. odsłon (8,9 proc.) oraz 9 minut i 55 sekund średniego czasu korzystania (8,2 proc.).
Natomiast NCplusgp.pl zanotował wzrosty o 0,42 pkt proc. zasięgu i 1,41 mln odsłon (48,3 i 25 proc.), przy spadku przeciętnego czasu korzystania o minutę i 39 sekund (6,4 proc.).
Przed rokiem na WP.pl nie było jeszcze wyodrębnionej sekcji wideo, dlatego nie ma jej statystyk z sierpnia ub.r.
Wśród aplikacji zdecydowanym liderem jest Player, który w sierpniu miał 611,8 tys. użytkowników, 31,18 mln odsłon oraz 2 godziny, 17 minut i 26 sekund przeciętnego czasu korzystania przez internautę.
Mobilna aplikacja Ipli przy 439,8 tys. użytkowników zanotowała 7,44 mln odsłon oraz 2 godziny, 35 minut i 58 sekund średniego czasu korzystania, natomiast desktopowa aplikacja Ipla miała 148,3 tys. użytkowników.
Z aplikacji TVP VoD użytkownik korzystał przeciętnie przez 3 godziny, 29 minut i 21 sekund. Większość aplikacji nie jest w badaniu Gemius/PBI objęta audytem pozwalającym określić statystyki odsłon i średniego czasu korzystania przez internatów.
W skali roku aplikacja Playera zyskała 0,31 pkt proc. zasięgu (to 15,8 proc. w górę). Mobilna Ipla zanotowała spadek o 0,02 pkt proc. (czyli 1,2 proc.), a desktopowa Ipla - o 0,39 pkt proc. (41,5 proc.).
Zasięg aplikacji Netflixa zwiększył się ponad sześciokrotnie, aplikacji nc+ GO - prawie czterokrotnie, natomiast aplikacji Showmaxa i VoD Onet - ponad dwukrotnie.