We wrześniu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej straciły 'Puls Biznesu' i 'Parkiet', najmniej 'Super Express' i 'Fakt'. Jaka była sprzedaż debiutującego na rynku "Dziennika Gazety Prawnej? Szczegóły w raporcie portalu Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety we wrześniu 2009 r. wyniosła 443 385 egz., czyli o 6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 331 961 egz. Jest to wynik o 11 proc. słabszy niż we wrześniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 7 proc. do 182 241 egz.
Za podium znalazł się "Dziennik Gazeta
Prawna"** (Infor Biznes), który na rynku zadebiutował 14
września 2009 r. Nowy tytuł w okresie od 14 do 30 września
zanotował średnią sprzedaż na poziomie 116 568 sztuk. Z raportu
wynika, że jeśli zsumować średnią sprzedaż nowego "DGP" oraz
średnią sprzedaż "Gazety Prawnej" od początku września do wydania
wspólnego numeru, to wynik wyniósłby 92 997 egz. Jednak ten sposób
liczenia nie uwzględnia wyniku "Dziennika" za pierwszą połowę
września, bowiem został on już wycofany z ZKDP.
"DGP" wyprzedza "Rzeczpospolitą". Tytuł wydawany
przez Presspublikę zanotował we wrześniu wynik na poziomie 112 941
egz., co oznacza spadek o 12% wobec analogicznego okresu
poprzedniego roku.
We wrześniu br. w porównaniu z sierpniem wzrost sprzedaży odnotowały tylko "Gazeta Wyborcza" i "Rzeczpospolita". W sierpniu sprzedaż "Dziennika" spadła o 21% r/r do 68 928 egz, natomiast "Gazeta Prawna" zanotowała spadek sprzedaży o ponad 4 tys. sztuk do 62 102 egz. Oznacza to, że nowy tytuł nie zatrzymał wszystkich czytelników swoich poprzedników.
Zobacz tabelę* sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.
** sprzedaż "Dziennika Gazety Prawnej"
(14-30.09).
*** suma wyników sprzedaży "Gazety Prawnej" (1-13.09) i
"Dziennika Gazety Prawnej" (14-30.09). "Dziennik Polska
Europa Świat" został wycofany z ZKDP i nie był zliczany we
wrześniu. Ostatnie wyniki sprzedaży "Dziennika Polska Europa Świat"
są za sierpień 2009.