W ub.r. na polskim rynku domów mediowych największe budżety reklamowe obsługiwały i najwięcej pracowników zatrudniały MEC i MediaCom. Duże wzrosty obrotów osiągnęły Mindshare i Initiative, natomiast niewielkie spadki zanotowały Starcom i Havas Media.
Według raportu firmy RECMA, MEC zanotował w ub.r. na polskim rynku obroty wynoszące 440 mln euro, o 40 mln euro więcej niż rok wcześniej, co daje wzrost o 10 proc. Zatrudnienie w firmie zwiększyło się w tym czasie o 30 pracowników, do 246.
Tym samym MEC pozostał liderem zarówno pod względem wielkości obrotów, jak i zatrudnienia. W tym pierwszym ujęciu miał w ub.r. 16,1 proc. udziału w polskim rynku domów mediowych.
>>> Starcom MediaVest Group i Omnicom Media Group z największymi obsługiwanymi budżetami na świecie
Obroty polskiego oddziału MediaCom wyniosły o 337 mln euro (wzrost rok do roku o 36 mln euro, czyli 12 proc.), a zatrudnienie - 224 pracowników (wzrost o 20 pracowników).
Trzeci w rankingu Starcom zanotował spadek obrotów - o 15 mln euro, czyli o 5 proc. - do 292 mln euro, zatrudniając 200 pracowników, jednego więcej niż rok wcześniej. Zmalały też obroty zajmującego 10. pozycję Havas Media - o 5 mln euro, czyli o 4 proc.
Za to przychody Mindshare Polska podskoczyły w skali roku aż o 78 mln euro, czyli o 40 proc. - do 274 mln euro. Jednocześnie firma zwiększyła swój zespół o 15 osób. Z kolei o 31 proc. wrosły obroty pozostającego poza czołową dziesiątką Initiative Warszawa - z 68 do 89 mln euro.
Zatrudnienie zmniejszyły ZenithOptimedia (o dwóch pracowników), Media Direction OMD (o 14 osób) i Carat Polska (o 10 pracowników).
W czołowej dziesiątce najwyższy wskaźnik liczby pracowników do wielkości obrotów osiągnęły Mindshare Polska i Carat Polska - w obu firmach na jedną zatrudnioną osobę przypadło 2,6 mln euro wpływów. W przypadku Havas Media ten wskaźnik wyniósł 1,1, a w przypadku OMD - 1,2.
Zobacz tabelęRaport RECMA obejmuje obroty domów mediowych z obsługiwanych budżetów mediowych i świadczenia usług wyspecjalizowanych w 62 krajach z całego świata.