Jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska zakończony, zakup 35 tramwajów
W 2011 roku na gdańskie ulice wyjedzie 35 nowoczesnych tramwajów wyprodukowanych w Bydgoszczy. Wraz ze zmodernizowanymi "Dortmundami" nowe pojazdy zastąpią wysłużone wagony 105N.
Podpisanie w środę umowy na nowoczesnych tramwajów zakończy jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska. Startowało w nim sześć firm: Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding, Bombardier Transportation GmbH, Konsorcjum (Lider: AnsaldoBreda S.p.A., Członek: Newag S.A.Polska), Stadler Pankow GmbH, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) i Siemens AG.
Przetarg wygrała bydgoska PESA i to ta firma w 2011 roku dostarczy do Gdańska 35 nowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Za nowe pojazdy ZKM Gdańsk zapłaci łącznie 305 520 696 zł. Znaczną część środków na ten cel udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Z tego samego źródła finansowana była m.in. modernizacja taboru autobusowego w Gdańsku.
Obecnie flota autobusowa ZKM jest w 100% niskopodłogowa, a gdańskie autobusy są najmłodsze w Polsce i niemal wszystkie są wyposażone w klimatyzację (85% z nich posiada klimatyzację lub nawiew zimnego powietrza - jest to największy procent w Polsce).
- Spółka dąży do tego, aby również gdańskie tramwaje były najnowocześniejsze i spełniały oczekiwania pasażerów pod każdym względem. Dlatego następnym krokiem po wycofaniu autobusów wysokopodłogowych, jest wymiana tramwajów na niskopodłogowe, modernizacja tramwajów N8C z Dortmundu i wycofanie tramwajów 105N. Nowe tramwaje z bydgoskiej PESY przyjadą do Gdańska w okresie styczeń - grudzień 2011r. Z kolei modernizacja tramwajów N8C z Dortmundu na tramwaje z częścią niskopodłogowową jest w toku (łącznie 46 szt. - planowane zakończenie modernizacji na koniec 2011r.) - podano w komunikacie.
Tramwaj niskopodłogowy 120Na PESA Bydgoszcz SA -
Charakterystyka ogólna
- część pasażerska w 100% niskopodłogowa i wyposażona w
skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające
dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku,
- przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i poruszających
się na wózkach inwalidzkich,
- wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji
pasażerskiej,
- drzwi o szer. 1,3 m pozwalające na wygodną i szybką wymianę
pasażerów,
- układ napędowy zapewniający płynny rozruch i hamowanie bez
szarpnięć i gwałtownych zmian przyspieszenia,
- system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we
wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
- wydzielona, klimatyzowana kabina motorniczego,
- możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i
analizy danych.
Dane techniczne:
Długość tramwaju 30 m
Szerokość tramwaju 2,4 m
Liczba miejsc ogółem 245
w tym siedzących 40
Wózki napędowe 2 szt.
Wózek toczny 1 szt.
Maksymalna prędkość eksploatacyjna 70km/h
Dołącz do dyskusji: Jeden z najważniejszych przetargów w historii Gdańska zakończony, zakup 35 tramwajów