W marcu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej stracił Dziennik, bardzo słaby wynik zanotowała "Rzeczpospolita". Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w marcu 2009 r. wyniosła 490 898 egz., czyli o 7,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 370 784 egz. Jest to wynik o 11 proc. gorszy niż w marcu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 4,5 proc. do 198 399 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 12 proc. W marcu br. tytuł sprzedawał się w ilości 120 172 egz. - to najgorszy wynik w historii.
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel Springer Polska) ze średnią
sprzedażą ogółem wynoszącą 83 460 egz. (spadek o 40
proc.).
W marcu** br. w porównaniu z lutym największy spadek sprzedaży
odnotowała "Gazeta Prawna".
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji
"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasady
prenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniej
dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeraty
można było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe były
kwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,
po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyć
wszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta
"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowana
do rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "inne
płatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".