Prasa 2012-08-23
30

Drukowana „Gazeta Wyborcza” znika od 2013 roku? Agora dementuje

Mikołaj Wójcik, dziennikarz „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska), podał informację, że od 2013 roku „Gazeta Wyborcza” (Agora) ma przestać ukazywać się w druku. Jednak Agora dementuje te doniesienia. W szybkie przejście tytułu do internetu nie wierzą też eksperci.

Wójcik napisał we wtorek na Twitterze: Ale plotka krąży po rynku prasowym! Gdyby była prawdziwa, to byłaby rewolucja w polskie prasie. Nie chce się wierzyć, ale 2 źródła potw. Po czym dodał: - Plotka brzmi zdumiewająco, choć w branży już tak nie zadziwia: w styczniu "Gazeta Wyborcza" ma przestać być wydawana w wersji papierowej. Wójcik podkreślił też, iż w kontekście ostatnich doniesień o zwolnieniach w Agorze (do stycznia 250 pracowników ma stracić pracę, więcej na ten temat) plotka "nie brzmi absurdalnie".

Agora w przesłanym nam oświadczeniu zdementowała jednak te rewelacje. - Drukowana wersja „Gazety Wyborczej” nie przestanie się ukazywać w styczniu 2013 r. Ani w lutym, marcu, itd. - poinformowała Wirtualnemedia.pl Katarzyna Kolanowska, dyrektor wydawnicza „Gazety Wyborczej”.

Średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” w I półroczu br. spadła o 10,95 proc., ale wynosi cały czas dużo - bo 246 252 tys. egz., co jest najlepszym wynikiem wśród dzienników opiniotwórczych (więcej na ten temat). Wyższą sprzedaż w segmencie gazet codziennych ma tylko tabloid „Fakt” (391 652 egz.).

- Dziennik, który ma wciąż 250 tys. sprzedaży egzemplarzowej stanowi pokaźne źródło przychodów, zarówno ze sprzedaży egzemplarzowej jak i reklam i zaprzestanie jego wydawania w formie drukowanej w najbliższych kilkunastu miesiącach nijak nie przełoży się na zdyskontowanie tych przychodów na platformach online/mobile - mówi Wirtualnemedia.pl Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs, a przeszłości wiceprezes wydawnictwa Murator.

Od końca kwietnia br. „Wyborcza” zmieniła jednak formułę - skupia się na dłuższych artykułach, analizach, wywiadach, a newsy prezentowane są w formie skróconej (dowiedz się więcej). Drukowany tytuł po bieżące newsy odsyła do serwisu internetowego Wyborcza.pl. Nie zahamowało to jednak topnienia jego sprzedaży, chociaż większe relatywnie spadki zanotowały w I półroczu br. np. „Rzeczpospolita”  (straciła aż 20,14 proc. i jej sprzedaż wynosi już zaledwie 85 088 egz) czy „Dziennik Gazeta Prawna” (spadek o 16,48 proc. do 67 034 egz.).

- Dzienniki przeżywają trudne czasy, ale trudno uwierzyć by Agora sprezentowała konkurencji tak duży kawałek rynku jaki przyciąga do siebie. Nawet tytuły ukazujące się wyłącznie w internecie poważnie rozważają wersje papierowe z uwagi na niskie dochody z reklam ich wersji online - uważa Dariusz Sachajko, commercial director w Universal McCann.

>>> Tygodniki opinii w I płr. 2012: najwięcej zyskał „Newsweek”

Paweł Lisicki, redaktor naczelny tygodnika „Uważam Rze”, podkreśla, że przychody ze sprzedaży wydań internetowych to wciąż kilka procent ogółu przychodów netto gazet. - Dopóki się to nie zmieni, dopóki wydania tabletowe, internetowe, ipadowe czy inne nie będą stanowiły ponad połowy przychodów gazet przeniesienie do internetu nie wydaje mi się możliwe - mówi Wirtualnemedia.pl Lisicki.

Gazety tylko w internecie to zatem przyszłość prasy, ale na razie dość odległa. - Trend jest raczej nieodwracalny. Coraz większa liczba czytelników będzie korzystała z kontentu Gazety Wyborczej używając alternatywnych źródeł do wydania drukowanego - uważa Czynajtis. - Przeniesienie do internetu może nastąpić, ale proces ten potrwa z pewnością dłużej niż rok czy dwa - dodaje Lisicki.

Autor: Patryk Pallus

Więcej informacji: Gazeta Wyborcza

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad dwóch milionów czytelników
KOMENTARZE (30) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Strona Główna Newsletter