Platformy handlowe Alibaba, Amazon, eBay oraz Rakuten podpisały z Unią Europejską porozumienie, w ramach którego będą szybciej niż dotąd usuwać z oferty produkty uznane za niebezpieczne. W wypadku towarów zgłoszonych przez instytucje z krajów członkowskich platformy będą reagować w ciągu dwóch dni, zaś przy zgłoszeniach od klientów - w ciągu pięciu dni.
W dyrektywie przyjętej przez Unię Europejską w 2015 r. stwierdzono, że w ramach jednolitego rynku cyfrowego należy szybko i skutecznie eliminować ze sprzedaży niebezpieczne produkty, lecz nie określono terminów w jakich powinno się to odbywać.
We wrześniu ub.r. Komisja Europejska zobowiązała się do monitorowania postępów w zwalczaniu nielegalnych treści w internecie i ustalania, czy potrzebne są dodatkowe działania.
Zalecenie ma zastosowanie do wszystkich rodzajów nielegalnych treści, takich jak treści o charakterze terrorystycznym, podżeganie do nienawiści i przemocy, materiały prezentujące seksualne wykorzystywanie dziecka, niebezpieczne towary i naruszenie praw autorskich. Unijny system wczesnego ostrzegania umożliwia 31 państwom europejskim i KE szybką wymianę informacji na temat niebezpiecznych produktów niespożywczych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.
Szybsze wycofywanie produktów
Teraz poinformowano, że 4 internetowe platformy handlowe – Alibaba, Amazon, eBay oraz Rakuten podpisały zobowiązanie do szybszego usuwania niebezpiecznych produktów sprzedawanych za pośrednictwem ich platform.
Serwisy zobowiązały się do udzielania odpowiedzi na pochodzące od organów państw członkowskich zgłoszenia produktów niebezpiecznych w ciągu dwóch dni roboczych oraz podejmowania działań w odpowiedzi na zgłoszenia od klientów w ciągu pięciu dni roboczych.
W ramach unijnego porozumienia wspomniane serwisy obiecały podjęcie następujących działań:
Reagowania w ciągu dwóch dni roboczych na zgłoszenia pochodzące od organów, składane za pośrednictwem punktów kontaktowych ustanowionych w przedsiębiorstwach, i do usuwania oferowanych produktów, które nie są bezpieczne. Następnie przedsiębiorstwa powinny informować organy o podjętych działaniach.
Zapewnienia klientom prostej metody zgłaszania niebezpiecznych produktów. Takie zgłoszenia są traktowane priorytetowo, odpowiednia reakcja następuje w ciągu pięciu dni roboczych.
Sprawdzania informacji o produktach wycofanych/niebezpiecznych, które dostępne są w unijnym systemie wczesnego ostrzegania i dotyczą niebezpiecznych produktów niespożywczych, a także w innych źródłach (np. zasobach organów ścigania) i podejmowania odpowiednich działań w odniesieniu do przedmiotowych produktów, jeżeli zostały one zidentyfikowane.
Ustanowienia punktów kontaktowych dla organów państw członkowskich UE na potrzeby zgłaszania niebezpiecznych produktów i usprawnienia komunikacji dotyczącej kwestii bezpieczeństwa produktów.
Podejmowania działań ukierunkowanych na zapobieganie ponownemu pojawianiu się niebezpiecznych produktów, które zostały wcześniej usunięte.
Zapewnienia sprzedającym odpowiednich informacji/szkoleń dotyczących zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa, wymagania od sprzedających przestrzegania przepisów i zapewnienia sprzedającym odesłania do wykazu obowiązujących przepisów UE regulujących kwestie bezpieczeństwa produktów.
- Coraz więcej obywateli UE robi zakupy w internecie. Handel elektroniczny otworzył przed konsumentami nowe możliwości, oferując im szerszy wybór i niższe ceny - zaznaczyła w komunikacie Vĕra Jourová, komisarz UE do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci. - Bezpieczeństwo konsumentów podczas zakupów w internecie powinno być tak wysokie jak w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie. Z zadowoleniem przyjmuję zobowiązanie do zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Wzywam również inne internetowe platformy handlowe do przyłączenia się do tej inicjatywy, tak aby internet stał się bezpieczniejszym miejscem dla unijnych konsumentów.