Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych otwiera nowy rozdział w działalności
13 stycznia Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych oficjalnie rozpoczął działalność jako niezależny podmiot zarządzający. Za cel stawia sobie przede wszystkim reprezentację wydawców cyfrowych w negocjacjach z bigtechami. Ale nie tylko.
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC) jako organizacja branżowa powstał we wrześniu 2023 roku, są w nim przedstawiciele Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska i Agory, Grupy ZPR Media, TVN Warner Bros. Discovery i Interia.pl. Obecnie ZPWC ma status organizacji pracodawców.
Związek ma reprezentować zainteresowanych wydawców w negocjacjach dotyczących wynagrodzenia należnego im na podstawie dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (DSM), która weszła w życie kilka miesięcy temu.
Szef Związku Maciej Kossowski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyjaśnia, że taki status prawny pozwala na działania obarczone mniejszą ilością formalności niż status organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (dziś na rynku posiada go Repropol, reprezentujący rynek prasowy).
– Struktura NPZ jest prostsza, dzięki czemu możemy działać bardziej elastycznie i sprawnie. Obecnie jesteśmy w trakcie ustalania z wydawcami szczegółów ich reprezentacji w negocjacjach z koncernami technologicznymi. Zapraszamy także do kontaktu pozostałych wydawców – mówi nam Kossowski.
Zobacz: Ile tracą wydawcy na tym, że big techy wykorzystują ich treści?
Cele ZPWC
Jak podaje na swojej stronie ZPWC, „deklaruje gotowość do wspierania wydawców w procesach negocjacyjnych oraz w egzekwowaniu ich praw wynikających z przepisów znowelizowanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”.
ZWPC stoi na stanowisku, że najbardziej efektywne kryterium podziału środków dla wydawców to przychody uzyskiwane przez nich z reklam i subskrypcji.
Jak wyjaśniono w komunikacie, ten wskaźnik „uwzględnia zarówno zasięgi mediów, czas konsumpcji treści czy inne statystyki oglądalności”, eliminuje wydawców manipulujących algorytmami oraz „promuje wydawców tworzących treści specjalistyczne, które przyciągają wartościowych odbiorców i generują wyższe przychody reklamowe”.
Obok zasad egzekwowania praw pokrewnych, kluczowym obszarem zainteresowania ZWPC będą regulacje dotyczące sztucznej inteligencji.
– Uważamy, że bardzo istotna jest ochrona praw twórców tu i teraz, a nie za 3 czy 4 lata. Wtedy na regulowanie czegokolwiek może być mocno za późno. Chodzi nam o korzystne dla mediów prawo regulujące korzystanie z ich treści do trenowania dużych modeli językowych. Wydawcy i twórcy powinni być wynagradzani za wykorzystywanie ich pracy – podsumowuje w rozmowie z Wirtualnememedia.pl Maciej Kossowski.
Zobacz: Portale walczą o pieniądze od gigantów cyfrowych. „Powinni płacić kilkaset mln zł rocznie”
Nowe prawo autorskie, nowe prawa dla wydawców
W ramach znowelizowanego prawa autorskiego liczna grupa twórców otrzymała nowe prawo pokrewne do tantiem za eksploatację ich utworów w internecie. Ustawa zakłada wprowadzenie nowego prawa pokrewnego dla wydawców prasy do cyfrowego korzystania z treści dziennikarskich.
Nowela prawa autorskiego, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę w sierpniu 2024r., implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę DSM (Digital Single Market, dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym). Dostosowuje prawo do nowych realiów gospodarki cyfrowej w różnych obszarach – mediów, sztuki, nauki i kultury.
Polska jest jednym z ostatnich państw UE, które wdrożyło przepisy DSM.
Dołącz do dyskusji: Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych otwiera nowy rozdział w działalności