SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polscy konsumenci stają się coraz bardziej wymagający

Wymagania zakupowe konsumentów ulegają ciągłym zmianom. Obecnie Polacy chcą być traktowani indywidualnie i coraz częściej zwracają uwagę na dobry stosunek jakości do ceny. A jeśli produkt lub usługa nie spełniają ich oczekiwań, następnym razem wybierają ofertę innej marki. Tak kształtują się najważniejsze trendy konsumenckie w 2023 roku według raportu TrendKey opracowanego przez GfK – an NIQ Company.

Od kilku lat polscy konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i coraz mocniej doceniają spersonalizowane, indywidualne podejście ze strony sprzedawców. Według danych z raportu TrendKey, opracowanego na podstawie globalnego badania Consumer Life, od 2020 roku siła tego trendu wzrosła z poziomu 13 do 22 proc.

Robienie zakupów stało się swego rodzaju przyjemnością. Obecnie już ponad połowa konsumentów lubi kupować produkty, które mogą być dopasowane do ich potrzeb. Przejawia się to zarówno w produktach luksusowych, jak i artykułach codziennego użytku. Konsumenci szczególnie doceniają takie udogodnienia jak możliwość dostosowania wyglądu produktu do ich upodobań, kooperacje love brandów, wprowadzanie rozwiązań smart czy sprzęty domowe o jakości tych profesjonalnych – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company.

Wolimy mieć mniej, ale lepszej jakości

Dane z raportu TrendKey jednoznacznie wskazują na rosnące znaczenie jakości. Już blisko połowa Polaków woli posiadać mniej produktów, ale wyższej klasy. Ponadto 52 proc. konsumentów (vs. 44 proc. w 2021 r.) deklaruje, że najważniejszy w marce jest dla nich dobry stosunek jakości do ceny. 

Nie oznacza to jednak, że Polacy wybierają wyłącznie znane marki. – Oczywiście konsumenci mają swoje ulubione, zaufane marki i to ich produkty czy usługi wybierają najchętniej. Jeśli jednak się zawiodą, to nie zawahają się poszukać innej oferty – podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska.

Jak kupują Polacy?

Rosnące wymagania konsumentów oraz trendy zakupowe ściśle wiążą się bieżącą sytuacją ekonomiczną. – Obecnie Polacy uważnie oglądają każdą złotówkę. Już prawie 3 na 4 badanych deklaruje, że ostrożniej podejmuje decyzje zakupowe dotyczące artykułów codziennego użytku np. żywności czy ubrań. Z kolei ponad połowa przyznaje, że odłożyła w czasie zakup produktu, aby poczekać na korzystniejszą cenę – wymienia Dominika Grusznic-Drobińska.

Według raportu TrendKey wśród innych częstych zachowań konsumenckich jest korzystanie z kuponów rabatowych, robienie zakupów w dyskontach oraz zaopatrywanie się od razu w większą ilość produktów, aby uzyskać zniżkę.

Dołącz do dyskusji: Polscy konsumenci stają się coraz bardziej wymagający

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
a tv po staremu
Szkoda, że nie widzą tego szefowie programowi głównych polskich stacji telewizyjnych, którzy od lat obniżają poziom i adresują ramówki do coraz głupszej widowni (disco polo, paradokumenty cały dzień, randkowe patoreality itd.). I potem dziwią się, że coraz więcej widzów odpływa im do internetowych serwisów VOD typu Netflix, HBO Max, Disney+ czy AppleTV+.
1 0
odpowiedź