SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Netflix przyciąga polskich internautów na 6,5 godziny. HBO GO wyprzedziło Playera, w dół Viaplay

W styczniu br. Netflix i HBO GO zyskały po 1,3-1,5 mln polskich użytkowników. Na tej pierwszej platformie odwiedzający spędził średnio 6,5 godziny (prawie dwukrotnie dłużej niż na TVP VOD), a ta druga zasięgowo wyprzedziła Playera. Z czołowej dziesiątki wypadło Viaplay, zmalały też zasięgi Canal+ Online i Amazon Prime Video.

Według wyniku badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w styczniu br. Netflixa, jako serwis www i aplikację na urządzenia mobilne i smart TV, odwiedziło 14,66 mln polskich internautów, co dało 48,57 proc. zasięgu. Każdy użytkownik spędził na platformie średnio 6 godzin, 31 minut i 57 sekund.

Netflix od dwóch lat jest zdecydowanym liderem wśród serwisów VoD i OTT w Polsce, wyprzedzić Playerowi (należącemu do TVN Grupy Discovery) dał się jedynie w lutym ub.r., gdy na tej drugiej platformie pojawił się hit filmowy „Listy do M. 4”, z powodu lockdownu niepokazywany wcześniej w kinach.

Spore wzrosty Netflix osiągnął także przez ostatnie pół roku, kiedy w Mediapanelu podawane są łącznie dane platform, a nie osobno serwisów www i aplikacji. W sierpniu ub.r. Netflix miał 11,94 mln polskich użytkowników, w październiku - 12,27 mln, a w listopadzie - 13,02 mln, a w styczniu br. pierwszy raz przekroczył poziom 14 mln.

Globalnie Netflix na koniec ub.r. miał 221,84 mln subskrybentów, wobec 213,56 mln kwartał wcześniej i 203,66 mln na koniec 2020 roku. W czwartym kwartale większość nowych płacących użytkowników pozyskał w Europie, Azji i Afryce.

CDA Premium ma 3,7 mln użytkowników i prawie 400 tys. subskrybentów

Od stycznia w ramach badania Mediapanel podawany jest przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego. To uśredniony wynik wszystkich użytkowników zaglądających na daną platformę, nie tylko tych płacących za dostęp. W przypadku płatnych platform zdecydowana większość użytkowników nie jest subskrybentami, odwiedza je, żeby sprawdzić ofertę, więc spędza wielokrotnie mniej czasu niż subskrybenci, którzy oglądają seriale, filmy czy transmisje.

Prawie żadna z platform działających w modelu subskrypcyjnym nie podaje, ilu ma klientów w Polsce. Wiadomo natomiast, że jest ich wielokrotnie mniej niż wszystkich użytkowników. Liczbę tych ostatnich krótkoterminowo mogą podwyższać intensywne kampanie reklamowe oraz promocje - na samych platformach oraz u operatorów telewizyjnych i telekomunikacyjnych.

Dokładne dane o subskrybentach w Polsce regularnie publikuje tylko notowane na warszawskiej giełdzie CDA. Z jego platformy CDA Premium na koniec września br. korzystało 379 tys. subskrybentów, o 94 tys. więcej niż rok wcześniej (firma nie podała jeszcze wyniku na koniec grudnia ub.r.). Kwartalne przychody ze sprzedaży subskrypcji zwiększyły się z 14,06 do 16,1 mln zł, stanowią ponad 95 proc. wpływów CDA. W sierpniu w ramach CDA Premium wprowadzono dodatkowo płatną opcję CDA TV ze streamingiem ok. 90 stacji telewizyjnych.

Według Mediapanelu w styczniu ub.r. CDA Premium odwiedziło 3,72 mln internautów, spędzając na platformie średnio 62 minuty i 2 sekundy.

HBO GO najwyżej z platform telewizyjnych

Pod względem zasięgu Netflix wyprzedza konkurencyjne platformy mniej więcej o dwie długości. Zajmujące drugą pozycję HBO GO zanotowało w zeszłym miesiącu 5,3 mln polskich użytkowników oraz 65 minut i 46 sekund średniego czasu korzystania.

Player (należący do TVN Grupy Discovery) miał 4,63 mln użytkowników oraz dwie godziny, 30 minut i 37 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez internautę, a część WP.pl z obszaru VoD i OTT, czyli głównie platform WP Pilot - 4,33 mln odwiedzających oraz 27 sekund i 49 sekund średniego czasu korzystania.

8 marca w miejsce HBO GO pojawi się w Polsce HBO Max, także w ofercie wielu operatorów telewizyjnych. Na Playerze w pełni płatna oferta obowiązuje od roku, w ramach najtańszego pakietu przy treściach emitowane są reklamy. Jesienią miesięczna cena podstawowego pakietu wzrosła z 15 do 18 zł.

TVP VOD przyciąga na dłużej niż platformy Polsatu i TVN

W rankingu są dwie platformy Grupy Polsat Plus, uruchomione w sierpniu i wrześniu ub.r. w miejsce Ipli. Działający w modelu subskrypcyjnym Polsat Box GO odwiedziło 3,08 mln internautów, spędzając średnio 57 minut i 15 sekund, a oferujący treści za darmo Polsat GO miał 2,06 mln użytkowników oraz godzinę, 45 minut i 53 sekundy przeciętnego czasu korzystania.

Natomiast część platformy internetowej TVP.pl z kategorii VoD i OTT, obejmująca głównie TVP VOD (na którym dominują bezpłatne treści), zanotowała 3,06 mln użytkowników oraz 3 godziny, 27 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania.

Uruchomioną wiosną 2020 roku platformę Canal+ Online odwiedziło 2,54 mln internautów, z których każdy spędził tam średnio 54 minuty i 23 sekundy. Od sierpnia platforma jest oferowana także w wariancie z Netflixem, a we wrześniu pojawił się na niej pakiet z Polsat Sport Premium i Eleven Sports. Równocześnie Canal+ wycofuje platformę NC+ go, skierowaną wyłącznie do abonentów oferty telewizyjnej operatora.

Z kolei Prime Video, należące do Amazona, zanotowało 2,09 mln polskich użytkowników oraz 66 minut i 46 sekund średniego czasu korzystania. Platforma jest dostępna w ramach usługi subskrypcyjnej Prime z nielimitowanymi dostawami zakupów z Amazona, która w Polsce pojawiła się w październiku ub.r.

Viaplay: mniej odwiedzających, ok. 500 tys. subskrybentów

Poza pierwszą dziesiątką znalazło się Viaplay, dostępne w Polsce od sierpnia ub.r., a oferujące głównie transmisje sportowe, na czele z piłkarską ligą niemiecką i Ligą Europy. W styczniu odwiedziło ją 1,36 mln polskich internautów, co wobec 1,83 mln miesiąc wcześniej oznacza spadek o 25,7 proc. Natomiast średni czas korzystania przez użytkownika wydłużył się z 46 minut i 20 sekund w grudniu do 56 minut i 38 sekund w styczniu.

Od grudnia Viaplay na wyłączność pokazuje gale sztuk walki KSW - pierwszą transmitowała w połowie grudnia, drugą w połowie stycznia. Na początku grudnia sieć UPC Polska zaoferowała wszystkim swoim klientom miesięczny dostęp do Viaplay bez dodatkowych opłat.

Właściciel platformy, skandynawski koncern NENT Group, podał, że na koniec grudnia w Polsce i krajach bałtyckich miała 547 tys. subskrybentów.

Miesiąc do miesiąca Netflix zyskał 1,31 mln polskich użytkowników (to 9,8 proc. w górę), a średni czas korzystania z platformy wydłużył się o 17 minut i 10 sekund (czyli 4,6 proc.).

Na HBO GO liczba użytkowników zwiększyła się o 1,47 mln (38,3 proc.), a przeciętny czas spędzony przez internautę - o 7 minut i 51 sekund (13,5 proc.). Procentowo jeszcze większy wzrost liczby odwiedzających osiągnął Polsat GO - o 632 tys., czyli 44,3 proc. Przy czym średni czas korzystania z platformy zmalał o 50 minut i 4 sekundy (32,1 proc.).

Canal+ Online i Prime Video ze spadkami, w górę CDA Premium

Z kolei na Playerze ubyło 36,9 tys. internautów (to 0,8 proc. w dół), a na platformach WP - 192 tys. (4,2 proc.). Równocześnie średni czas korzystania z pierwszej platformy wydłużył się o 9 minut i 41 sekund (6,9 proc.), a z drugiej - o 36 sekund (2,2 proc.).

Mocniej zmalały zasięgi Canal+ Online i Prime Video. Pierwsza platforma straciła 330,5 tys. internautów (11,5 proc.), przy czym przeciętny użytkownik spędził 18 minut i 22 sekundy więcej niż przed miesiącem (to 51 proc. w górę). Na Prime Video przy spadku liczby odwiedzających o 255,3 tys. (10,9 proc.) średni czas korzystania wydłużył się o 35 minut i 49 sekund (115,8 proc.).

CDA Premium zyskało 350,1 tys. internautów (10,4 proc.) oraz 17 minut i 10 sekund średniego czasu korzystania (38,3 proc.), a platformy TVP - 174,3 tys. użytkowników (6 proc.) i 25 minut przeciętnego czasu korzystania (13,7 proc.).

Dołącz do dyskusji: Netflix przyciąga polskich internautów na 6,5 godziny. HBO GO wyprzedziło Playera, w dół Viaplay

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
XXX
Widoczny efekt Euforii (HBO)
0 0
odpowiedź
User
seba
i tylko pomyśleć co przez te 6,5 godziny można zrobić
0 0
odpowiedź
User
adaw
HBO +100% w unique users w miesiac, dwa?

ktos w ogole audytuje te dane?
0 0
odpowiedź