SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nie dostałeś na papierze komunikatu o zmianie umowy? mPay i Revolut mają zwrócą pieniądze

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał spółkom mPay i Revolut Bank UAB zwrot uprawnionym klientom niesłusznie pobranych opłat. Obie firmy wbrew przepisom nie dostarczały na trwałych nośnikach informacji o proponowanych zmianach warunków umów o usługę płatniczą.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że spółka mPay informacje o zmianie umowy o usługę płatniczą w postaci Regulaminu Portmonetki i wprowadzeniu wyższych opłatach udostępniała klientom mailowo - z linkiem do strony internetowej odsyłającej do nowej wersji umowy w wersji pdf. Ponadto firma nie przekazywała konsumentom prawidłowo listy informacji wymaganej zgodnie art. 27 ustawy o usługach płatniczych, ponieważ również wyłącznie udostępniała ją na swojej stronie internetowej. UOKiK podkreśla, że to nieprawidłowa forma, ponieważ strona internetowa nie stanowi trwałego nośnika.

Podobne działanie Urząd zakwestionował w przypadku Revolut Bank UAB, który o zmianach regulaminów i nowych opłatach informował swoich klientów w e-mailach z linkiem do strony internetowej (stamtąd użytkownicy mogą pobrać dokumenty w formacie pdf).

UOKiK: serwis, aplikacja i pdf to nie trwały nośnik

- Istotne kwestie związane z umową o usługę płatniczą i ewentualne wszelkie jej zmiany muszą być przekazywane w formie, która gwarantuje trwałość i niezmienność treści, a także bezpośredni dostęp do nich bez ograniczeń czasowych. Chodzi o gwarancję, że przedsiębiorca nie będzie w nie ingerował, a konsument będzie mógł, w razie potrzeby, powołać się na przysługujące mu prawa - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Urząd podkreśla, że możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji – które nie spełniają cech trwałego nośnik - nie daje pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona. Firma ma bowiem techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony, więc między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. 

- Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na trwałym nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy. Za trwały nośnik można uznać m.in. dokument papierowy, kartę pamięci, pendrive, wiadomość mailową lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Samo hiperłącze przekierowujące na stronę internetową nie spełnia wymogów trwałego nośnika, jeżeli tego rodzaju strona internetowa nie spełnia cech trwałego nośnika - wskazano w komunikacie UOKiK.

Zaznaczono, że aby firma mogła wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która zgodnie z przepisami precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności warunkujące taką zmianę. 

W postępowaniu UOKiK ustalono, że mPay w usłudze niepodlegającej pod przepisy ustawy o usługach płatniczych bez odpowiednich postanowień umownych jednostronnie zmieniła regulamin swojej aplikacji i pobierała od swoich klientów nowe lub podwyższone opłaty.

Co muszą zrobić mPay i Revolut Bank

Prezes UOKiK wobec mPay oraz Revolut Bank UAB wydał decyzje zobowiązujące. Obie spółki mają zwrócić uprawnionym konsumentom automatycznie kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek, jak i nieaktywni użytkownicy aplikacji mPay.

Firmy zaoferują również uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia w ramach rekompensaty.  W przypadku mPay - bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.

Dołącz do dyskusji: Nie dostałeś na papierze komunikatu o zmianie umowy? mPay i Revolut mają zwrócą pieniądze

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl