SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Helios z rekordowymi wpływami i zyskiem. Sprzedaż biletów dalej niższa niż przed covidem

W ub.r. sieć kinowa Helios, należąca do Agory, osiągnęła pierwszy zysk po wybuchu epidemii. Przebiła swoje wyniki z 2019 roku, chociaż sprzedano w niej 2,5 mln biletów mniej.

W ub.r. Helios przy 426,86 mln zł przychodów zarobił na czysto 59,29 mln zł. Wpływy spółki rok do roku poszły w górę o 26,3 proc. z 338,06 mln zł. W 2022 roku jej strata netto wyniosła 36,12 mln zł.

Z kolei przychody należąca do Heliosa spółka Helios Media, działająca od jesieni 2022 roku, zanotowała w ub.r. 26,98 mln zł wpływów i 442 tys. zł zysku netto.

Helios zarobił więcej z biletów, reklam i przekąsek

Przychody Heliosa ze sprzedaży biletów zwiększyły się w ub.r. o 26,9 proc. do 244 mln zł (z czego o 17,8 proc. do 68,3 mln zł w czwartym kwartale), ze sprzedaży barowej - o 31,9 proc. do 136,6 mln zł (w czwartym kwartale o 22 proc. do 37,7 mln zł), a z reklam - o 32,8 proc. do 38,5 mln zł (w czwartym kwartale o 45,5 proc. do 14,7 mln zł).

W kinach Helios sprzedano w ub.r. 11,5 mln biletów (z czego 3,2 mln w czwartym kwartale), wobec równych 10 mln rok wcześniej. Od października do grudnia ub.r. już 45,5 proc. sprzedaży biletów zrealizowano w internecie.

Cały segment filmowo-książkowy grupy Agora - obejmujący też spółkę produkcyjno-dystrybucyjną Next Film, działalność gastronomiczną pod marką Pasibus oraz wydawnictwo książkowo-płytowe - wypracował w ub.r. 565,4 mln zł, o 22,8 proc. więcej niż przed rokiem.

CZYTAJ TEŻ: Agora już nie chce burgerowni. Ruszyły negocjacje

Wpływy z działalności filmowej zmalały o 4,1 proc. do 32,5 mln zł, chociaż w czwartym kwartale podskoczyły o 110,6 proc. do 17,9 mln zł. Jesienią w kinach pokazywano bowiem dystrybuowanych przez Next Film „Chłopów”, których obejrzało 1,8 mln widzów. Natomiast sprzedaż gastronomiczna zwiększyła się całorocznie o 12,3 proc. do 43 mln zł, a wpływy wydawnictwa książkowo-płytowego - o 4,5 proc. do 53,7 mln zl.

Mniej pracowników w Heliosie

Koszty operacyjne pionu zwiększyły się znacznie słabiej od przychodów - o 14,6 proc. do 515,2 mln zł w całym ub.r. Ograniczono wydatki na reprezentację o 5,2 proc. do 23,8 mln zł, a na amortyzację - o 1,2 proc. do 81,6 mln zł. Natomiast koszty pracownicze zwiększyły się tylko o 9,5 proc. do 97,8 mln zł, chociaż w samym czwartym kwartale dynamika wyniosła aż 38,7 mln zł. Pod koniec 2022 roku Heliosn rozstał się z ok. 50 osobami.

Całoroczny zysk EBITDA segmentu filmowo-książkowego grupy Agora poszedł w górę z 95,6 do 132,5 mln zł, a zysk operacyjny - z 10,8 do 50,2 mln zł.

Trzy lata strat covidowych

W latach 2020-2021 wyniki Heliosa były mocno obciążone ograniczeniami covidowymi, w wskutek których od wiosny 2020 do wiosny kina albo w ogóle nie działały, albo musiały przestrzegać limitów zapełnienia sal. Ponadto producenci i dystrybutorzy wstrzymali sporo premier lub przesunęli je od razu do platform streamingowych.

W konsekwencji Helios w 2021 roku sprzedał 6,7 mln biletów, a rok wcześniej - zaledwie 4,6 mln zł. Natomiast w 2019 roku było to równe 14 mln biletów.

W 2021 roku Helios przy 216,39 mln zł przychodów miał 30,48 mln zł straty netto, a rok wcześniej - jedynie 139,42 mln zł wpływów i 127,41 mln zł straty netto. Spółka skorzystała wtedy ze wsparcia państwowego, m.in. Tarczy Finansowej dla Dużych Firm. W połowie 2021 roku dostała 5,03 mln zł pożyczki, z której umorzono spłatę 3,13 mln zł, a wiosną 2022 roku - 18,91 mln zł (umorzono 14,07 mln zł).

CZYTAJ TEŻ: Agora nie chce kupić Polska Press

Za to w 2019 roku firma przy 417,56 mln zł przychodów zarobiła na czysto 29,65 mln zł, zaś w 2018 roku osiągnęła 367,91 mln zł wpływów i 32,34 mln zł zysku netto. Wcześniej poziom 20 mln zł czystego zysku przebiła tylko w 2016 roku (25,11 mln zł, przy 311,63 mln zł przychodów).

Zestawiając 2019 i 2023 rok, przychody Heliosa z sprzedaży biletów zmalały z 258,1 do 244 mln zł, za to sprzedaż napojów i przekąsek poszła w górę ze 111 do 136,6 mln zł, a wpływy reklamowe - z 35,6 do 38,5 mln zł.

Z kolei segment filmowo-książkowy grupy Agora w 2021 roku zanotował 312,5 mln zł przychodów, 61,5 mln zł zysku EBITDA i 23,2 mln straty operacyjnej, a rok wcześniej - 240,7 mln zł wpływów, 10,9 mln zł zysku EBITDA i 88,3 mln zł straty operacyjnej. Dla porównania, w 2019 roku wypracował 521,5 mln zł przychodów, 128,2 mln zł zysku EBITDA i 43 mln zł zysku operacyjnego.

Agora dokupiła akcje Heliosa za 2,5 mln zł

Na przełomie lipca i sierpnia ub.r. Agora w ramach opcji put kupiła od mniejszościowych akcjonariuszy walory stanowiące 0,81 proc. kapitału Heliosa, płacąc 2,54 mln zł. Na koniec roku miała już 92,3 proc. jego akcji.

Helios na koniec ub.r. miał 584,94 mln zł zobowiązań trwałych i 39,56 mln zł obrotowych, natomiast jego zobowiązania wynosiły 164,39 mln zł w części krótkoterminowej (do zapłaty w ciągu 12 miesięcy) i 433,24 mln zł w długoterminowej (do zapłaty później).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

12 lutego w Agorze ruszyły zwolnienia grupowe, które mają objąć do 180 pracowników: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z Gazeta.pl. Warunki redukcji zatrudnienia zostały uzgodnione z działającymi w spółce związkami zawodowymi. Zwolnienia potrwały do końca marca, mają firmę kosztować ok. 10 mln. zł.

W ramach zwolnień pożegnano się z prawie wszystkimi pracownikami działu korekty, ok. 20 pracownikami warszawskiej drukarni, a także wielu dziennikarzy, m.in. Katarzyną Wężyk, Annę J. Dudek, Donatą Subbotko, Jackiem Szczerbą oraz większością osób z zespołu BIQdata.pl.

W czwartym kwartale ub.r. grupa Agora przy wzroście przychodów o prawie jedną trzecią zarobiła na czysto 50,9 mln zł. Po przejęciu Eurozetu skokowo zwiększyły się jej wyniki w pionie radiowym.

Dołącz do dyskusji: Helios z rekordowymi wpływami i zyskiem. Sprzedaż biletów dalej niższa niż przed covidem

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sky
nie oglądam heliosa
(ten komentarz w zastępstwie kolegi który gdzieś zniknął)
odpowiedź
User
Krasawica
Jeśli nie będzie powtórki z ,,Chłopów", ,,Kleksa", ,,Barbie" czy jakiegoś hitu dla dzieci, a nie tych widać, to w 2024 r. będzie nędza w kasie.
odpowiedź