Grupa Lotos inwestując w ub.r. w reklamę telewizyjną nie wydała nawet złotówki na reklamy w TVN i kanałach tematycznych należących do Grupy TVN. - Nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos.
Z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Nielsen Audience Measurement wynika, że Grupa Lotos jest jedną z kilku spółek z udziałem Skarbu Państwa, która w ub.r. znacznie ograniczyła wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a zwiększyła je w TVP1 i TVP2.
Zobacz tabelęMateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że spółka dobierała kanały telewizyjne we współpracy z domem mediowym, na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. - W 2016 roku, z uwagi na rozgrywki Euro, Lotos prowadził działania wynikające ze sponsorowania reprezentacji Polski w piłce nożnej. Działania były prowadzone zarówno w TVP, jak i Polsacie, które transmitowały mecze Euro. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN wynikało m.in. z faktu, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - tłumaczy Mateusz Cabak.
![]() |
„Do Rzeczy”, „W Sieci”, „Wprost”, „Gazeta Polska” i „Nasz Dziennik” mają być eksponowane na stacjach Lotos
|
Przypomnijmy, że Grupa Lotos głównym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski została na początku 2015 roku. Jesienią 2015 roku przeprowadziła kampanię z udziałem czołowym zawodników drużyny i kierowcy rajdowego Roberta Kubicy, natomiast latem ub.r., w związku z Euro 2016, realizowała promocję i kampanię reklamową opartą na motywie biało-czerwonych sznurówek.
Zobacz tabelęGrupa Lotos zredukowała wydatki reklamowe nie tylko na antenie TVN, ale także w należących do Grupy TVN kanałach tematycznych.
Uzasadnienie Mateusza Cabaka dotyczące ograniczenia wydatków w TVN nie znajduje potwierdzenia w danych dotyczących Polsatu - stacji, która pokazywała wszystkie mecze rozgrywane w ramach Euro 2016. Lotos na tej antenie wydał 49,6 proc. mniej niż w 2015 roku.
Firma zwiększyła jednak – rok do roku – wydatki na reklamę w kilku kanałach tematycznych Polsat m.in. w Polsat Sport, Polsat News, Polsat Film czy Polsat Sport Extra. Mniej wydała w Polsat Play czy Polsat Viasat Explore.
Zobacz tabelęZredukowane w TVN i Polsacie i ich kanałach budżety reklamowe Lotosu trafiły na anteny TVP. Wydatki reklamowe koncernu na reklamy w TVP1 wzrosły w skali rok o 3 proc. ( z 4,98 do 5,13 mln zł), a w TVP2 - o 96,9 proc. (z 0,97 do 1,91 mln zł).
Lotos więcej przeznaczył również w niektórych stacjach tematycznych TVP. I tak np. jego wydatki reklamowe w TVP Historia wzrosły o 612,9 proc. (z 31,1 tys. zł do 221,7 tys. zł). W TVP Kultura - z 2,5 tys. zł do 68,9 tys. zł, a w TVP Rozrywka - z 81,6 tys. zł do 218,2 tys. zł.
Więcej w skali roki na reklamach Lotosu zarobiły również TVP Seriale (wzrost o 149,5 proc.) i TVP Polonia (wzrost o 1738 proc.).
Zobacz tabelęPrzypomnijmy, że z reklamowania w TVN zrezygnował też m.in. bank PKO BP.