SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Google, Apple i Meta na celowniku Komisji Europejskiej. Rusza pięć postępowań

Komisja Europejska podjęła pięć dochodzeń przeciw koncernom Alphabet (to właściciel m.in. Google’a), Apple i Meta Platforms. Podejrzewa je o naruszenia zasad konkurencji określonych w obowiązującej o niedawna dyrektywy o rynkach cyfrowych (DMA).

Flagi Unii Europejskiej, fot. materiały prasowe Komisji Europejskiej Flagi Unii Europejskiej, fot. materiały prasowe Komisji Europejskiej

W przypadku Alphabetu i Apple postępowanie Komisji Europejskiej dotyczy zasad obowiązujących w ich sklepach Google Play i AppStore z aplikacjami mobilnymi. Komisja Europejska przypomina że zgodnie z art. 5 ust. 4 dyrektywy o rynkach cyfrowych najwięksi wydawcy, określeni jako strażnicy dostępu, muszą umożliwiać twórcom aplikacji bezpłatne odsyłanie użytkowników do ofert spoza tych sklepów.

W komunikacie KE oceniła, że regulaminy Google Play i AppStore „ograniczają m.in. zdolność deweloperów do swobodnego komunikowania się i promowania ofert oraz bezpośredniego zawierania umów, w tym poprzez nakładanie różnych opłat”.

KE sprawdzi też, czy w wyszukiwarce Google nie są faworyzowane linki do innych usług Alphabetu, takich jak Zakupy Google, Loty Google czy Hotele Google. Podkreśla w sprawozdaniu, że „obawia się, że środki wdrożone przez Alphabet w celu zapewnienia zgodności z DMA mogą nie gwarantować, że usługi stron trzecich pojawiające się na stronie wyników wyszukiwania Google są traktowane w sposób sprawiedliwy i niedyskryminujący w porównaniu z własnymi usługami Alphabet, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 5 DMA”.

Google został już za to ukarany grzywną w wysokości 2,4 mld euro w 2017 roku. Zaproponowane środki zaradcze nie zostały jednak uznane za satysfakcjonujące przez stronę unijną.

CZYTAJ TEŻ: KE zgadza się ze Spotify. Apple ma zapłacić 1,8 mld euro kary

Osobne postępowanie KE wobec Apple dotyczy tego, czy w systemie iOS użytkownicy mogą łatwo odinstalowywać aplikacje i zmieniać ustawienia domyślne oraz tego, czy w przy wyświetlaniu im komunikatów dotyczących wyboru przeglądarki lub wyszukiwarki mogą łatwo wybrać te nienależące do Apple. Komisja „obawia się, że narzędzia Apple, w tym projekt ekranu wyboru przeglądarki internetowej, mogą uniemożliwiać użytkownikom rzeczywiste korzystanie z wyboru usług w ramach ekosystemu Apple, co stanowi naruszenie art. 6 ust. 3 DMA”.

Facebook i Instagram bez zgody na profilowanie reklam?

KE ma też zastrzeżenia do wprowadzonego jesienią ub.r. przez Meta Platforms dla internautów z Unii Europejskiej mechanizmu „zapłać lub wyraź zgodę” (użytkownikom wyświetlano opcję wyboru płatnej wersji Facebooka i Instagrama, w których nie są wyświetlane reklamy). Miało to wypełniać obowiązek z dyrektywy DMA mówiący o uzyskaniu zgody użytkowników na przetwarzanie i wykorzystywanie ich danych osobowych.

Według Komisji Europejskiej „binarny wybór narzucony przez model Meta ‘płać lub wyraź zgodę” może nie zapewniać rzeczywistej alternatywy w przypadku, gdy użytkownicy nie wyrażą zgody, tym samym nie osiągając celu, jakim jest zapobieganie gromadzeniu danych osobowych przez strażników dostępu”.

- Podejrzewamy, że sugerowane rozwiązania przedstawione przez trzy firmy nie są w pełni zgodne z DMA. Zbadamy teraz zgodność działań firm z (tym rozporządzeniem - PAP), aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie - oświadczyła Margrethe Vestager, wiceszefowa KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Komisja Europejska planuje przeprowadzić wszystkie postępowania w ciągu 12 miesięcy. W przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów unijnych może nałożyć grzywnę wynoszącą do 10 proc. globalnych obrotów firmy, a jeśli owe naruszenia będą się powtarzać - do 20 proc. Może też nakazać środki zaradcze, np. sprzedaż firmy lub wskazanego obszaru biznesowego oraz wycofanie określonych usług.

Podobnie skomentował sprawę Thierry Breton, unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego. - Nie jesteśmy przekonani, czy rozwiązania stosowane przez Alphabet, Apple i Meta są zgodne z ich zobowiązaniami w zakresie bardziej sprawiedliwej i otwartej przestrzeni cyfrowej dla europejskich obywateli i przedsiębiorstw. Jeśli nasze dochodzenie wykaże brak pełnej zgodności z DMA, „strażnicy dostępu” mogą zostać ukarani wysokimi grzywnami - podkreślił

Dołącz do dyskusji: Google, Apple i Meta na celowniku Komisji Europejskiej. Rusza pięć postępowań

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bison616
Głownie pytanie. Kiedy zaczął płacić uczciwe podatki w kraja UE ze swojej działalności ?
0 0
odpowiedź