SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fokus TV ma sporą szansę na sukces (opinie)

Stacja Fokus TV ma szansę na osiągnięcie sukcesu rynkowego, bo będzie jedynym kanałem popularnonaukowym w naziemnej telewizji i postawi na nowe, polskie programy - uważają pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci rynku mediów.

Fokus TV ma charakter edukacyjno-poznawczy, a w jego ofercie są przede wszystkim programy edukacyjne i poradnikowe oraz filmy dokumentalne i paradokumentalne o różnorodnej tematyce (historycznej, przyrodniczej czy społecznej (zobacz szczegóły ramówki). Nadaje od poniedziałku 28 kwietnia br. na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym w ub.r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

- W ofercie telewizji naziemnej brakowało stacji popularnonaukowej, co daje Fokus TV szansę na dobry start - mówi Wirtualnemedia.pl Justyna Porębska, account manager w firmie Atmedia. - Stacja deklaruje, że będzie pozyskiwać treści nieemitowane wcześniej dotąd w Polsce. A więc zaczyna nadawanie, wykorzystując całkowicie nowy kontent. To cieszy i pozwala mieć nadzieję na nową jakość - dodaje Radosław Dzieliński, senior media planner w domu mediowym Lowe Media.

Maciej Gronau, media manager w domu mediowym MediaCom Warszawa, podkreśla, że programy dokumentalne i poradnikowe nadawane na antenie Fokus TV mogą stać się silną alternatywą dla seriali dominujących w większości kanałów ogólnodostępnych. - Szczególnie wieczorne pasma dokumentalne mogą przynieść stacji dużą widownię, ponieważ inne kanały nie oferują w tych godzinach takich programów - mówi Gronau.

Nadawca Fokus TV zapowiada, że chce pod koniec roku osiągnąć 1 proc. udziału  w rynku w grupie wiekowej 16-59 lat (stosuje tę sam przedział wiekowy, co ostatnio Telewizja Polska - poznaj szczegóły). - Sukces stacji zależy przede wszystkim od oferty programowej, ale patrząc na historię innych stacji naziemnych, jak Stopklatka TV czy TVP ABC, to osiągnięcie 1 proc. udziału w oglądalności w grupie komercyjnej wydaje się być realne - mówi Porębska.

Stopklatka TV już w pierwszym miesiącu nadawania (od 17 marca do 17 kwietnia br.) miała 0,56 proc. udziału w grupie 16-49 (więcej na ten temat), z kolei w całym rynku udział nadającego od połowy lutego br. TVP ABC wyniósł w marcu 0,78 proc. (dowiedz się więcej).

- Zdobycie 1 proc. widowni do końca roku jest możliwe pod warunkiem, że stacja będzie reagowała w sposób ekspansywny na opinie swoich widzów - zwraca uwagę Gronau.

Zgodnie z założeniami, za trzy lata Fokus TV ma mieć już 2 proc. udziału w rynku  Zdaniem Macieja Gronau osiągnięcie takiego wyniki to duże wyzwanie ze względu na silną konkurencję w naziemnej telewizji cyfrowej oraz rosnące udziały stacji tematycznych. - Cel jest śmiały, aczkolwiek przy aktywnej walce o widza możliwy do zrealizowania - uważa jednak Radosław Dzieliński.

Poza naziemną telewizję cyfrową Fokus TV będzie dostępny też u operatorów telewizji płatnej. Trafi do platform Cyfrowy Polsat i nc+ oraz - jak zapowiada nadawca - do 95 proc. sieci kablowych. Justyna Porębska podkreśla, że zdobycie widzów płatnej telewizji to trudniejsze zadanie, ponieważ konkurencja wśród stacji typu „factual” dziś jest ogromna. W ofercie kablówek i platform jest kilkanaście kanałów tego typu, na czele z obecnymi od wielu lat w Polsce silnymi markami, takimi jak Discovery Channel czy National Geographic Channel (zobacz zestawienie oglądalności stacji dokumentalnych).

- Pojawienie się nowej stacji nie powinno mocno obniżyć widowni kanałom dokumentalnym ponieważ będzie ona w głównej mierze czerpać widownię spośród stacji ogólnopolskich. Widzowie stacji National Geographic czy Planete+ są mocno związani z nimi i jakością ich programmingu, przez co wybiorą jedynie pojedyncze pozycje z ramówki Fokus TV - uważa Gronau.

Z kolei Radosław Dzieliński sądzi, że Fokus TV raczej odbierze widzów stacjom kablowo-satelitarnym o zbliżonym profilu programowym. Podkreśla też, że ciężko mówić jest o Fokus TV w kontekście telewizji o profilu dokumentalnym, bowiem jest on kanałem edukacyjno-poznawczym, oferującym - zgodnie z deklaracją - treści w modelu edutainment (edukacja i rozrywka).

Dołącz do dyskusji: Fokus TV ma sporą szansę na sukces (opinie)

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Znaffca
Pozwolę sobie skopiować mojego posta sprzed paru dni na ten sam temat:

W Polsce nie ma zapotrzebowania na takie kanały, trend zmienia się nie tylko u nas ale i zagranicą (głównie w USA, co w prostej linii przekłada się na Europę). Z bardziej popularnych są Discovery oraz NG, te stacje zmieniają swoją linię programową, oferują widzom zupełnie inne produkcje niż kilka lat tam, a te z kolei odbiegały od tych kręconych kilkanaście lat temu. Jak uczy historia mediów najnowszych coś co pokazuje wszystko tak naprawdę pokazuje nic. Nic wartościowego. Pamiętajmy też, że Polska mimo usilnych starań bardzo bardzo rzadko przebija się z jakimś własnym formatem na anteny. Niemal wszystko co oferuje rozrywkę to kopia czegoś zagranicznego lub po prostu odtwórstwo na licencji. Mamy 2014 rok, a szefowie dużych firm wciąż nie dostrzegli, że ludzie wolą oglądać wideo w Internecie, wolą się edukować (cokolwiek to znaczy) w Internecie, wolą być odbiorcą treści internetowych. Telewizja przechodzi do lamusa, nie ma na to silnych. Wszystko co powstanie nowego w naszej krajowej TV zniknie równie szybko jak się pojawiło. Zaznaczam - nowego - gdyż stare formaty ludzie oglądają z przyzwyczajenia, jak np. "Rozmowy w toku" - mimo, że program jest już lata świetlne za tym co robi się w Ameryce.
odpowiedź
User
ex
Sam zobaczysz że to nieprawda. Szczególnie jeśli chodzi o kanały DVB-T bo ludzie mają dość wydawania pieniędzy na telewizję płatną. Sukces murowany. Gdyby to co napisałeś było nieprawdą to 90% kanałów DVB-T które są na poziomie TOP 20 najlepiej oglądanych na terenie całego kraju tonęło na dnie.
odpowiedź
User
mariusz27
Nie przeczę że Fokus TV może odnieść sukces, szkoda że inni nadawcy nie idą tą drogą tylko dalej upominają się o nowe kanały. Co by zaszkodziło aby np. Polsat zlikwidował swoje "śmieciówki" typu TV6 czy ATM Rozrywka i zaproponował jakieś ciekawsze programy np. zamiast ATM Rozrywki dał Polsat News a zamiast
odpowiedź