SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Empik może pożyczyć 310 mln zł, nie wyklucza przejęć

Grupa Empik pozyskała od czterech banków finansowanie w łącznej wysokości 310 mln zł. Chce je wykorzystać do dalszego rozwoju, nie wyklucza akwizycji.

W komunikacie Empiku podano, że finansowanie na łączną kwotę 310 mln zł pozyskano od BNP Paribas Bank Polska, Banku Pekao SA, Santander Bank Polska i mBanku. Firma zaznaczyła, że 310 mln zł to więcej niż dotychczas wykorzystywane przez nią linie kredytowe.

- Pierwsza połowa tego roku również pozytywnie nastraja nas na kluczowe sprzedażowo drugie półrocze - zarówno na Empik. com, jak i w sieci fizycznej, gdzie wyniki przekraczają zakładane tempo wzrostu. To dla nas ważny sygnał i solidna baza do dalszego rozwoju, który teraz wesprze dodatkowe finansowanie pozyskane od wiodących instytucji bankowych - stwierdził Piotr Świątek, dyrektor finansowy Empiku.

Firma pozyskane środki przeznaczy na realizację strategii na najbliższe lata, która zakłada wzrost w ramach omnikanałowego ekosystemu, otwieranie nowych salonów stacjonarnych w różnych formatach oraz wzrost w e-commerce (m.in. w obszarze marketplace platformy Empik.com.

Strategia obejmuje też kontynuację inwestycji w technologię, rozbudowę łańcucha dostaw oraz inicjatywy z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Empik z większymi przychodami i stratą

W ub.r. grupa Empik zwiększyła przychody o 15,5 proc. do 2,45 mld zł, z czego już ponad połowę wypracowano w internecie. W segmencie detalicznym przychody grupy Empik poszły w górę z 1,85 do 2,16 mld zł, a koszt sprzedanych towarów i materiałów - z 1,22 do 1,41 mld zł. Zysk EBITDA zwiększył się ze 176,91 do 185,83 mln zł, a strata przed opodatkowaniem pogłębiła z 932 tys. do 29,18 mln zł.

Po stronie kosztowej najmocniej wzrosły wydatki na pracowników (z 232,52 do 332,32 mln zł), na marketing (z 60,97 do 77,5 mln zł) i koszty finansowe (z 30,4 do 55,08 mln zł).

Do grupy Empik należy obecnie ponad 340 salonów stacjonarnych (na koniec ub.r. było ich 343), a w ub.r. otworzono 20 nowych placówek Empik (głównie w parkach handlowych, w mniejszych miastach) i pięć pod szyldem Papiernik by Empik.

- Format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach i z sukcesem rozwija swój zasięg. W 2023 spółka planuje dalej przyśpieszyć ekspansję otwierając około 25-30 nowych lokalizacji Empik i Papiernik by Empik, w tym lokalizacji ulicznych w formacie convenience - podano w sprawozdaniu firmy.

Natomiast udział sprzedaży internetowej przekroczył 50 proc. łącznych przychodów firmy. Na platformie e-commerce część marketplace’owa EmpikPlace, w której produkty oferują zewnętrzni sprzedawcy, odpowiadała już za 26 proc. całkowitej wartości sprzedaży (GMV). Do platformy dołączyło 2,2 tys. nowych sprzedawców.

- Koncentrowaliśmy się mocno na doświadczeniu sprzedawcy oraz optymalizacji procesów ich pozyskiwania i wdrażania. Pracowaliśmy także dalej nad rozwojem komercyjnych możliwości współpracy ze sprzedawcami i markami - wylicza Karol Ignatowicz, członek zarządu Empiku odpowiadający m.in. za e-commerce i łańcuchy dostaw.

Firma podkreśla, że już prawie 70 proc. wszystkich zakupów na Empik.com jest odbieranych w jej salonach sprzedażowych. - Kontynuowaliśmy również inwestycje w technologiczny rozwój i dalsze usprawnienia platformy Empik.com. Do kluczowych inicjatyw minionego roku należy zaliczyć m.in. nowe podejście do pricingu i rekomendacji w ramach marketing automation oraz kontynuację przejścia na nową architekturę mikro-serwisową. Bardzo duży nacisk został także położony na optymalizację i podniesienie efektywności działań performance marketingowych - dodaje Karol Ignatowicz.

Portfolio internetowe grupy Empik uzupełniają mniejsze platformy. Z aplikacji subskrypcyjnej Empik Go pod koniec ub.r. korzystało 330 tys. osób miesięcznie, platforma biletowa Going. Zwiększyła sprzedaż o 127 proc., a spółka e-Muzyka o 67 proc.

Grupa Wydawnicza Foksal zyskowniejsza

Pion detaliczny grupy Empik, obejmujący dystrybutora książkowego Platon i prasowego Pol Perfect, zanotował wzrost przychodów z 228,47 do 246,47 mln zł i zysku EBITDA z 17,3 do 21,45 mln zł.

Natomiast działalność wydawnicza firmy, na którą składa się przede wszystkim Grupa Wydawnicza Foksal, przy wzroście wpływów z 40,85 do 42,69 mln zł zwiększyła zysk EBITDA z 9,92 do 14,18 mln zł i zysk brutto z 8,47 do 12,34 mln zł.

1,1 tys. pracowników więcej

Wydatki grupy Empik na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę z 269,28 do 370,95 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 2 904 pracowników etatowych, prawie 1,1 tys. więcej niż przed rokiem (1 807).

Znacząco wzrosły też jej koszty amortyzacji (ze 152,8 do 166,93 mln zł) oraz wydatki na najem i utrzymanie pomieszczeń (z 49,03 do 62,14 mln zł).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na poziomie EBITDA zysk grupy Empik wzrósł z 215,92 do 221,46 mln zł, a na poziomie operacyjnym zmalał z 63,12 do 54,52 mln zł. Pozostałe wpływy operacyjny skurczyły się z 53,47 do 7,92 mln zł, głównie dlatego że w 2021 roku firma uzyskała umorzenie 33,28 mln zł z pożyczki w ramach pocovidowej tarczy finansowej oraz odwróciła odpis w kwocie 11,79 mln zł.

- W 2022 roku wyniki finansowe wszystkich spółek z Grupy uległy znaczącej poprawie. Zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost przychodów, mimo wymagającej sytuacji na rynku i szeregu niekorzystnych czynników, wywołanych m.in. wybuchem wojny w Ukrainie, inflacją i wzrostami cen energii. Mimo spowolnienia popytu w lutym i marcu 2022 roku, w kolejnych miesiącach wróciliśmy na ścieżkę szybkiego wzrostu i kontynuowaliśmy zaplanowane inwestycje. Omnichannel w wydaniu Empiku zapewnia nam stabilność mimo rynkowych zawirowań i otwiera drzwi na kolejne możliwości rozwoju - podkreśla Ewa Szmidt-Belcarz, prezeska grupy Empik.

Strata przez wyższe odsetki

Rentowność brutto i netto grupy Empik mocno osłabił wzrost kosztów finansowych z 39,81 do 66,4 mln zł. Wydatki na odsetki od leasingu poszły w górę z 24,15 do 36,44 mln zł, na odsetki bankowe - z 632 tys. do 2,83 mln zł, a koszty różnic kursowych sięgnęły 10,53 mln zł (przed rokiem były zerowe).

Suma kredytów, pożyczek i leasingów do spłaty zmalała w ub.r. z 827,22 do 759,06 mln zł, z czego w części krótkoterminowej (do spłaty w br.) - ze 179,85 do 129,59 mln zł. Natomiast zadłużenie netto spadło z 577,12 do 494,55 mln zł.

Na koniec ub.r. firma miała 264,5 mln zł na rachunkach i w ekwiwalentach, wobec 250,1 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Empik może pożyczyć 310 mln zł, nie wyklucza przejęć

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
porażka
Angieskie "acquisition" to po polsku przejęcie a nie akwizycja. Nieuctwo do potęgi. Ciekawe jak pismak przetłumaczy angielskie słowo "pollution".
Do szkoły było pod górkę, czy monopolowy był po drodze?
odpowiedź
User
Dżessika
Angieskie "acquisition" to po polsku przejęcie a nie akwizycja. Nieuctwo do potęgi. Ciekawe jak pismak przetłumaczy angielskie słowo "pollution".
Do szkoły było pod górkę, czy monopolowy był po drodze?

Czepiasz się mało istotnych kejsów zamiast być kul. Kolm dałn.
odpowiedź
User
yyyyy
ach te geszefty na kredycie
odpowiedź