Cyfrowy Polsat i Polkomtel mają zapłacić 16,7 mln zł kar za mylące reklamy SmartDomu

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Decyzja UOKiK-u dotyczy spotów telewizyjnych Cyfrowego Polsatu i Plusa z bożonarodzeniowej kampanii SmartDomu w 2014 roku. Podkreślano w nich, że klienci mogą otrzymać pakiet usług telekomunikacyjnych z zestawem urządzeń w jednym abonamencie za 61 zł miesięcznie.

W rzeczywistości nie można było podpisać jednej umowy na takich warunkach. Klient musiał zawrzeć kolejną umowę - na zakup urządzeń i płacić za nie dodatkową ratę. O tym informował jedynie napis małą czcionką u dołu ekranu pokazywany przez ok. 2,5 sekundy („Przy zawarciu umowy Abonent nie płaci ceny zestawu. Abonent zobowiązany jest do zapłaty 48 rat za sprzęty w sumie 99,99 zł/mies., zgodnie z harmonogramami. Rabaty dostępne najpóźniej od 2. pełnego okresu rozliczeniowego”). Jednocześnie lektor zachęcał: „SmartDom na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung Smart TV, tablet i smartfon”, a dużo większe napisy informowały: „Wszystko za 0 zł na start. 61 zł mies. przez całą umowę”

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/uokik-do-telekomow-i-dostawcow-telewizji-zmiencie-reklamy-ceny-musza-byc-bez-rabatow,7170831116564609a ##

UOKiK orzekł, że z powodu formy jej przedstawienia informacja o rzeczywistych warunkach promocji była nieczytelny dla przeciętnego konsumenta. W konsekwencji reklama mogła wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie rzeczywistej opłaty za ofertę.

grafika

Regulator nałożył za to 4,41 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i 12,29 mln zł na Polkomtel. Nakazał też emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd: przez 30 dni mają być one pokazywane w telewizji, po pięć razy dziennie w paśmie wieczornym oraz zamieszczone w serwisach internetowych obu firm (wraz z linkiem w górnej części strony głównej do pełnej decyzji UOKiK-u).

- Dzięki temu wiedza o rozstrzygnięciu dotrzeć będzie mogła do konsumentów, a także innych przedsiębiorców działających w branży. Wśród konsumentów komunikat tej treści powinien zwiększyć wiedzę o przepisach chroniących ich prawa i krytycyzm względem przekazów reklamowych. Przedsiębiorcy powinni z kolei dowiedzieć się o negatywnych konsekwencjach naruszania praw konsumentów, co poza wychowawczą spełni również funkcję prewencyjną - uzasadnił urząd.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten w minionym tygodniu podtrzymał decyzję o obu karach. Orzeczenie nadal nie jest prawomocne, firmy mogą jeszcze skierować odwołanie do Sądu Apelacyjnego.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie, a po zapoznaniu się z nim zapewne będziemy wnosić apelację - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

Operator Plusa bez kary za reklamy „LTE bez limitu”

W grudniu 2016 roku prezes UOKiK-u nałożył jeszcze dwie grzywny na grupę Cyfrowy Polsat w związku z działaniami marketingowymi z 2014 roku. Chodzi o reklamy pod hasłem „Power LTE - Internet LTE bez limitu danych”

W ramach postępowania regulatora ustalono, że rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Na Polkomtel nałożono za to 18,43 mln zł kary, a na Cyfrowy Polsat - 5,29 mln zł.

W czerwcu br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po rozpatrzeniu apelacji Polkomtelu uchylił nałożoną karę. UOKiK zapowiedział, że odwoła się do Sądu Apelacyjnego.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/krrit-i-uokik-zajma-sie-sprawa-podwyzek-cen-polsatu-dla-operatorow-kablowych,7170844459550337a ##

W połowie br. większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu Zygmunt Solorz zapowiedział, że jesienią firma podwyższy ceny dla abonentów. - Testujemy teraz nową platformę rozliczeniową, to będzie kluczowe dla nas narzędzie. Decyzja sprawie zmiany oferty dla klientów zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana właśnie z uruchomieniem nowego systemu informatycznego - stwierdził pod koniec sierpnia Maciej Stec, członek zarządu spółki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?