SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska Press i TVP zaczynają współpracę

Wydawnictwo Polska Press podpisało umowę o współpracy z Telewizją Polską - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Nadawca będzie kupował od Polska Press licencję do treści wideo przygotowywanych przez wybranych dziennikarzy i pokazywał je w TVP3.

O tym, że Polska Press i Telewizja Polska szykują się do współpracy, mówiło się już co najmniej od stycznia. W lutym o jej szczegóły dopytywał bezskutecznie członek rady programowej TVP Janusz Daszczyński. 

- Mojego niepokoju nie budzi fakt przygotowywania współpracy między nadawcą publicznym a wydawcą, takie współprace przecież się zdarzają. Niepokoi mnie jednak fakt, że - jak wynika z moich informacji - oddziały TVP miałyby emitować bez żadnych zmian i ingerencji materiały dostarczane przez dziennikarzy Polska Press. To już byłoby niebezpieczne - podkreślał w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Z naszych informacji wynikało wówczas, że współpraca między TVP a dziennikarzami Polska Press byłaby płatna (dziennikarze mieliby dostawać dodatkowe pieniądze za przygotowywanie treści dla TVP), a rozmowy były w lutym już na tyle posunięte, że współpraca zacząć się miała wiosną. - Będę konsekwentnie domagał się, aby temat tej współpracy jak najszybciej postawić na posiedzeniu rady programowej. Przygotowuję list do prezesa Mateusza Matyszkowicza, a nie wykluczam, że napiszę także do dyrektorów wszystkich ośrodków regionalnych. Chodzi mi o poznanie zasad, a nie utrudnianie – mówił nam Janusz Daszczyński.

Co zakłada umowa TVP i Polska Press

Zapytana przez portal Wirtualnemedia.pl Polska Press potwierdza. że spółka niedawno zawarła umowę z TVP. - Umowa współpracy pomiędzy Telewizją Polską S.A. a Polska Press sp. z o.o. została w istocie podpisana - jednakże cała jej treść objęta jest poufnością - czytamy w mailu z biura prasowego. Nam jednak udało się dotrzeć do niektórych jej założeń.

Z naszych informacji wynika, że tylko niektórzy dziennikarze tytułów Polska Press będą brali udział w nowym projekcie: kilka miesięcy temu odbyła się wewnętrzna rekrutacja w oddziałach, w wyniku której wyłoniono grono reporterów. Zasadą tej rekrutacji była całkowita dobrowolność: dziennikarze mogli zgłaszać się do projektu sami.

– Ważne jest dla nas, że dodatkową pracą związaną z wideo dla TVP nie będą obarczeni wszyscy dziennikarze, lecz tylko ci, którzy sami się zgłosili – mówi jeden z dziennikarzy wielkopolskiego oddziału Polska Press. 

Wydawnictwo we własnym zakresie i przeszkoliło reporterów do nowych zadań, a także wyposażyło ich na własny koszt w sprzęt; telewizja nie partycypowała w tych kosztach

Współpraca opierać się będzie na sprzedawaniu TVP licencji na wykorzystywanie newsowych materiałów wideo przygotowywanych przez przeszkolonych dziennikarzy w całym kraju. Reporterzy otrzymają za to dodatkowe pieniądze, w formie premii. – Mogę potwierdzić, że z wielkopolskiego oddziału już wysyłamy pierwsze materiały – mówi nasz informator.

Relacje od Polska Press – jak nieoficjalnie wiemy – trafiać będą głównie na antenę TVP3 do pasma “TVP3 Info”. 

TVP i Polska Press silne w regionach

Telewizja Polska ma 16 regionalnych oddziałów, w których pracują korespondenci, dziennikarze i współpracownicy terenowi. Z kolei Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych (łączny nakład to blisko 3 mln egzemplarzy), dodatkowo - jak przedstawia to na korporacyjnej stronie – dociera do 20 mln odbiorców w internecie.

Należąca do Polska Press „Gazeta Pomorska” w 2022 roku miała średnią sprzedaż na poziomie 14 805 egz. Był to najlepiej sprzedający się dziennik regionalny w kraju. Drugą lokatę z wynikiem wynoszącym 10 160 egz. zajął „Dziennik Zachodni” (także Polska Press Grupa). Na trzecim miejscu znalazł się także dziennik tego samego wydawcy – „Głos Wielkopolski” (10 048 egz.).

W 2021 roku Polska Press w ujęciu jednostkowym zanotowała wzrost przychodów z 313,96 do 314,47 mln zł, a przy spadku dotacji i ponad 20 mln zł odpisów miało 30,81 mln zł straty netto, wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej. Wpływy koncernu ze sprzedaży gazet zmalały z 91,57 do 78,4 mln zł, w tej drugiej kwocie 10,37 mln zł osiągnięto w ramach grupy kapitałowej Orlenu.

Był to kolejny mocno spadkowy rok, w 2019 roku przychody w tym zakresie sięgnęły 106,82 mln zł. Średnia liczba etatów w firmie zmalała w 2020 roku z 2 126 do 1 908. W 2021 roku mimo zatrudnienia w pełnym wymiarze nastąpił dalszy spadek - do 1 793 pracowników (949 kobiet i 844 mężczyzn) na koniec roku.

Dołącz do dyskusji: Polska Press i TVP zaczynają współpracę

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Moniq
Zabawne. Większość mediaworkerow z Organu Kani i Orlenu słabo pisze, to teraz na dodatek beda robić materiały do tiwi? Aha.
odpowiedź
User
YKK
Dopiero wczoraj zaprzeczali, że dziennikarze PP muszą robić materiały dla TVP.
odpowiedź
User
Yeti
Przelew naszych pieniędzy dla rozszerzania propagandy pisowskiej.
odpowiedź