SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duży spadek oglądalności VIVA Polska w ostatnich latach. „Wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego”

Kanał VIVA Polska w 2017 roku ogląda średnio 4,5 tys. osób. Względem poprzedniego roku stacja nieco zyskała widzów, ale zanotowała ogromny spadek w porównaniu do lat poprzednich. - Spadki oglądalności to wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego w Polsce - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ryszard Baran, media manager w Codemedia.

W okresie od 1 stycznia do 6 sierpnia 2017 roku młodzieżowy kanał VIVA Polska w każdej minucie oglądało średnio 4,5 tys. osób. Przełożyło się to na 0,07 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 0,15 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 0,32 proc. w grupie 13-29 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Należący do koncernu Viacom International Media Networks Polska kanał w porównaniu do całego 2016 roku zanotował wzrost oglądalności - wówczas stację śledziło 4,2 tys. osób, co przełożyło się na odpowiednio 0,06 proc., 0,13 proc. i 0,26 proc. udziału.

Względem poprzednich lat młodzieżowy kanał zanotował jednak duże spadki. Na przykład w 2013 roku stację śledziło 14,7 tys. widzów (odpowiednio 0,24 proc., 0,41 proc. i 0,80 proc. udziału), a w 2010 roku było to 39 tys. osób (0,64 proc., 1,14 proc. i 2,03 proc. udziału).

- Od 2010 roku VIVA Polska regularnie traci udziały rynkowe - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Ryszard Baran, media manager w Codemedia. Spadki oglądalności to wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego w Polsce:
- start stacji Eska TV, silnej i stabilnej radiowej marki, która zbudowała zaufanie wśród młodych odbiorców. Polska marka Eska jest obecnie największą konkurencją dla VIVY;
- wejście Eski TV do naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja ta dzięki temu z dnia na dzień zyskała udziały w widowni;
- po latach wróciła moda na muzykę Disco Polo. Oczywiście kontent stacji Polo TV różni się od pozycji programowych VIVY, ale jeżeli patrzymy na oglądalność w grupie odbiorców tej stacji (osób w wieku 13-29) to właśnie w tej grupie Polo TV odbiera udziały VIVIE. Dlatego mitem jest stwierdzenie, że kanały z muzyką disco polo oglądają tylko osoby w starszym wieku;
- wejście Polo TV do DVB-T. Obecnie kanał ten jest najchętniej oglądaną stacją muzyczną w Polsce;
- wzrost ilości kanałów muzycznych w Polsce. Kilka lat temu na rynku istniało kilka stacji. Obecnie w ofercie jest 17 kanałów o profilu muzycznym i wiele programów, które w swojej ofercie programowej emitują pasma muzyczne;
- popularność platform muzycznych: YouTube i Spotify. Obecnie w każdej chwili za pomocą mobilnych urządzeń mamy możliwość obejrzenia i wysłuchania dowolnego utworu, odtworzenia playlist - komentuje Baran.

Wśród najchętniej oglądanych pozycji w okresie od 1 stycznia 2009 roku do 6 sierpnia 2017 roku najwięcej widzów zgromadził emitujący utwory disco polo program „Disco ponad wszystko”. 6 lutego 2011 roku oglądało go 276 tys. widzów.

11 z 20 topowych emisji, to audycje pokazane w 2011 roku. 6 miejsc zajęły programy z 2010 roku, 2 - z 2009 roku, a 1 - z 2012 roku.

Tydzień temu informowaliśmy, że VIVA Polska w październiku br. zostanie przekształcona w nową muzyczną stację MTV Music. Viacom w ten sposób chce wzmocnić brand MTV. - MTV to najmocniejsza marka wśród telewizyjnych stacji muzycznych na świecie. Ma ona również bardzo duży potencjał wizerunkowy na świecie i w Polsce - informuje Baran.

Tym samym VIVA Polska zniknie z Polski po 17 latach nadawania (kanał wystartował w czerwcu 2000 roku), a obecne miejsce tego kanału u operatorów zajmie MTV Music. - Przed Viacom’em stoi duże zadanie. Po pierwsze obecnie w Polsce marka MTV nie kojarzy się z muzyką, tylko z programami typy reality-show „Warsaw Shore”, „Ex na plaży”, a po drugie stacja ta będzie walczyć z  najmocniejszymi polskimi muzycznymi kanałami Eska TV i Polo TV - wypowiada się nam ekspert.

Warto dodać, że po przekształceniu VIVA w MTV Music w portfolio VIMN Polska będzie 6 kanałów pod marką MTV - na polskim rynku (oprócz MTV Polska HD) dostępne są także brytyjskie kanały MTV Hits, MTV Dance, MTV Rocks i MTV Live HD.

Dołącz do dyskusji: Duży spadek oglądalności VIVA Polska w ostatnich latach. „Wynik zmian na rynku dostawców kontentu muzycznego”

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bolec
Zapomnieliście napisać, że do upadku vivy przyczynił się także słaby budżet stacji, wyrzucenie prowadzących i ich programów, a zrobienie z kanału szafy grającej
0 0
odpowiedź
User
jak
Nie ma w języku polskim takiego słowa kontent oznaczającego zawartość. W moim języku to słowo znaczy zadowodlony. Żaden anglojęzyczny człowiek nie robi z zagranicznych słów takich idiotyzmów jak wy z angielskiego.
0 0
odpowiedź
User
maxxxfan
Do największego spadku oglądalności VIVA Polska przyczyniło się kierownictwo VIVA Polska. Wprowadzanie programów typu reality-show (w kółko powtarzanych) kosztem programów muzycznych w tym tych prowadzących przez prezenterów jak Małgorzata i Daro i zrobienie z tej stacji szafy grającej, potem także rezygnacja z polskiej muzyki. Do 2009, nawet 2011 roku ta stacja była całkiem fajna i programy typu Disco Ponad Wszystko cotygodniowe z prowadzącym mogłbybyć dobrym rozwiązaniem. Widać było jaka była oglądalność Disco Ponad Wszystko. Nie można było tego pociągnąć? To po kilkunastu odcinkach zrezygnowano, a potem ta zmiana loga stacji i zła zmiana
0 0
odpowiedź